A10 Zuid mogelijk alleen in zuidelijke richting ondertunneld door tekort aan geld
Door geldgebrek lijkt het inmiddels een optie dat de A10 Zuid in maar een richting ondergronds gaat. Over de andere richting wordt waarschijnlijk volgend jaar pas een besluit genomen. Dat blijkt uit een brief van wethouder Reinier van Dantzig (Woningbouw en Stedelijke Ontwikkeling). "Omdat er op dit moment onvoldoende budget is, kan geen opdracht voor de realisatie van de noordelijke tunnel worden gegeven", schrijft Van Dantzig. "Een besluit over de uitvoering en financiering van de noordelijke tunnel moet op een later moment worden genomen." Dat zou uiterlijk in de tweede helft van 2025 moeten gebeuren. In mei van dit jaar is wel opdracht gegeven voor onder meer de realisatie van de zuidelijke tunnel. Dat deel van de snelweg gaat richting Oost en Utrecht. Er is nog steeds sprake van een tekort van 600 tot 800 miljoen euro, maar de zuidelijke tunnel kan er ondanks dat tekort wel komen. Volgens Van Dantzig wordt met het bestaande budget 'zo het maximale gedaan'. "Het voordeel van dit besluit is dat er geen vertraging ontstaat, geen vertragingskosten ontstaan en geen onomkeerbare besluiten genomen hoeven te worden. " De afgelopen maanden is onderzocht hoe het project versoberd kon worden. Het lijkt erop dat er daardoor 70 miljoen euro bespaard kan worden. Verder is er gevraagd om een 'robuustere bouwmethode te onderzoeken, waarbij sneller, eenvoudiger en goedkoper kan worden gebouwd'. Of dat geld kan besparen moet dus nog blijken. Extra problemen Uit de brief blijkt ook dat er rekening wordt gehouden met extra financiële problemen. Van Dantzig schrijft dat de opdrachtgevers 'de komende periode gebruiken om voorstellen voor te bereiden hoe te handelen voor de situatie waarin zich nieuwe tekorten zouden voordoen'. In 2019, toen de nut en noodzaak van het project opnieuw onderzocht werden, werd door kenners al voorspeld dat het mogelijk was om maar een richting van de snelweg te ondertunnelen. Zo zei Rogier Hentenaar, hoofdredacteur van Vastgoedjournaal.nl, tegen AT5 dat het enkel onder de grond brengen van het zuidelijke deel van de A10 Zuid er al voor zorgt dat de perrons groter kunnen worden. "Het kost veel minder geld en ik denk dat het veel sneller klaar kan zijn." De reportage uit 2019:
Lees verder