Aantal dodelijke slachtoffers in verkeer vorig jaar flink gestegen: "Zeer zorgelijk"

Het aantal doden bij ongelukken in het verkeer is vorig jaar flink omhoog gegaan. Het waren er 22, terwijl het cijfer voorgaande jaren nog telkens op of rond de 15 lag. 2024 was het eerste jaar waarin je op veel plekken in de stad niet harder dan 30 kilometer per uur mocht rijden. Een regeling die moet bijdragen aan meer veiligheid in het verkeer. De cijfers kwamen gisteren naar buiten, op de dag dat de gemeente, politie en justitie een persconferentie over de veiligheidssituatie in de stad gaven. In 2020 vielen er veertien doden in het verkeer, in 2021 waren het er zeventien, de twee daaropvolgende jaren daalde het aantal naar vijftien en veertien, maar vorig jaar steeg het juist naar 22 dodelijke slachtoffers. Volgens hoofdcommissaris Peter Holla waren de slachtoffers vooral fietsers en voetgangers.  "Dat is zeer zorgelijk", zegt Willemijn Pomper van Veilig Verkeer Nederland. "We hebben altijd nog de ambitie tot nul verkeersslachtoffers in 2050. Daar draagt dit niet aan bij." Ze wijst erop dat het verkeer steeds drukker wordt, met groeiende snelheidsverschillen door bijvoorbeeld elektrische fietsen. "In Amsterdam rijdt er van alles door elkaar. Dus we vragen, hou rekening met elkaar." In 2024 gold er voor het eerst het hele jaar op een groot deel van de wegen een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur. Volgens de politie is 'niet gebleken dat dit van invloed is geweest op het aantal dodelijke slachtoffers, aangezien de toedracht bij de verschillende incidenten uiteenloopt'. De politie schrijft in het document over de veiligheidssituatie verder dat de oorzaak van het toegenomen aantal dodelijke ongevallen onbekend is. "Wel is op te merken dat veel fietsers en voetgangers zich niet aan de regels houden en/of niet goed opletten en daardoor slachtoffer worden. Hierbij kan men denken aan: door rood licht fietsen of lopen, oversteken en niet goed uitkijken of niet goed opletten bij afslaande vrachtauto's, ook al heeft men voorrang." "Wij vinden de conclusie van de politie in het rapport echt heel erg raar", reageert Pomper. "Je kunt nooit fietsers en voetgangers de schuld geven van ongevallen. Bovendien wordt het in het rapport ook helemaal niet onderbouwd." Ze erkent wel dat fietsers zelf weleens overtredingen begaan. "Daarom is het ook aan de fietsers om goed op te blijven letten. En je aan de verkeersregels te houden, natuurlijk."

Lees verder