Alcoholvrij steeds populairder: ook handig tijdens Dry January
Het is alweer halverwege januari en dat betekent dat mensen nog druk bezig zijn met hun goede voornemens. Een populair voornemen is minder alcohol drinken, oftewel Dry January. Maar hoe houd je dit vol? Dat is dit jaar misschien wel makkelijker dan ooit, want alcoholvrije dranken worden steeds populairder in de stad. Met een glaasje water of een kopje thee bij een diner zitten voelt voor veel mensen niet zo gezellig. Zeker niet als anderen om je heen wel aan een feestelijke bubbel zitten. Dit was ook de reden voor Frederike de Groot om de een volledig alcoholvrije slijterij in Amsterdam op te richten. En niet zonder succes. "Onze afgelopen decembermaand was de beste ooit", vertelt De Groot. "Je merkt toch dat mensen steeds meer bezig zijn met bewuster leven en letten op hun gezondheid. Ook wordt er steeds meer bekend over de impact van alcohol op je lijf. ” Alcoholvrije wijn bevat 70 tot 80 procent minder calorieën dan een wijn met alcohol, dus ook voor mensen die willen afvallen heeft het veel voordelen.” Alcoholvrij populairder Het Trimbos-instituut bevestigt het beeld dat De Groot heeft: volgens het kennisinstituut voor drugsverslaving worden er steeds meer alcoholvrije dranken gedronken. Zestien procent van de volwassenen kiest maandelijks voor een alcoholvrij drankje, en onder jongeren is dit vijftien procent. Ook blijkt dat 56 procent van de mensen, na het gebruik van alcoholvrije dranken, minder alcohol is gaan drinken. Ook bij bier is de opkomst van alcoholvrij zichtbaar. Een bierbrouwerij uit Noord is zelfs zo overtuigd van deze trend dat ze dit jaar een volledig alcoholvrij en 'low-alcohol'-assortiment gaan aanbieden. "De vraag naar alcoholvrije en arme bieren wordt steeds groter en daarom gaan we daarop veranderen", aldus de verkoopspecialist van de brouwerij, Sam Sierink. “Het voorkomen van een kater - of zoals ze het bij Gen Z noemen: hangxiety - is ook een grote reden voor jongeren om te kiezen voor alcoholvrije dranken.” Daarom denkt Sierink ook niet dat dit een tijdelijke trend is. “Als je kijkt naar de toekomst is het juist Gen Z en millennials die bezig zijn met bewustere keuzes maken, maar wel willen blijven genieten van een lekker drankje in de horeca”. Deze trend in alcoholvrije bieren ziet het Trimbos-instituut ook. Zo is het maandelijks gebruik van alcoholvrij bier in 2018 gestegen van 9.6 procent naar 15.6 procent in 2022, en deze stijging zet door. Mensen die meedoen aan Dry January denken ook dat het steeds bredere aanbod in alcoholvrije dranken het makkelijker maakt om Dry January vol te houden. "Ik vind de smaak steeds beter worden en er is steeds meer keuze daarin. Je hebt ook genoeg alcoholvrije champagnes of wijnen, dus dat maakt het wel makkelijker", vertelt iemand aan ons op straat. Tips Voor wie echt niet weet hoe ze deze laatste weken nog kunnen volhouden, heeft De Groot nog wel wat tips. “Ga echt op zoek naar iets wat je lekker vindt voor dat moeilijke moment of dat feestje. Of dat nou een alcoholvrije Spritz, een Spumante of een lekkere alcoholvrije gin-cocktail is. Het kan van alles zijn”.
Lees verder