Als je pakketje nergens terechtkan, moet je 'm ophalen in het Westelijk Havengebied: "1,5 uur onderweg"
Als je een keer niet thuis bent om je pakket op te halen, dan kun je meestal bij een afhaalpunt om de hoek terecht, maar het komt steeds vaker voor dat mensen helemaal naar de andere kant van de stad worden gestuurd. Zoals bij het pakketpunt van PostNL in het Westelijk Havengebied. Bijna allemaal wonen ze binnen de ring, de mensen die zich vandaag bij het distributiecentrum in het Westelijk Havengebied hebben gemeld. Ze hebben er soms een behoorlijke tocht opzitten. In totaal ben ik zo'n anderhalf uur onderweg", berekent een man die in de buurt van de Nieuwmarkt woont. Als hij het pakketpunt binnenloopt, komt het stoom uit zijn oren. "Ik heb eerst de trein gepakt, toen de bus en het laatste stukje moest ik lopen. Ik overweeg nu een Uber naar huis te nemen." Wie een auto heeft is waarschijnlijk iets beter af, maar ook dan duurt het bijna een half uur om vanuit De Pijp op het industrieterrein te komen, zo zegt een man die een nieuwe pannenset komt ophalen. Pakketpunt Het pakketpunt waar beide heren naartoe moesten komen, werd zo'n anderhalf jaar geleden door PostNL opgezet als laatste opslagplaats voordat de dozen retour worden gestuurd. Omdat het steeds vaker voorkomt dat pakketjes die niet thuis kunnen worden bezorgd, ook bij ophaalpunten in de buurt worden geweigerd vanwege een gebrek aan ruimte. Normaal gesproken wordt er dan naar het eerstvolgende beschikbare pakketje in de buurt gezocht, maar als die plek er niet is, wordt het naar het industrieterrein gebracht. En dat is in Amsterdam, zeker in de binnenstad, vaak het geval. Het aantal pakketjes dat in omloop is wordt de laatste jaren sowieso al een stuk groter. Vergeleken met 2019, het jaar voor corona, zijn die cijfers bijna verdubbeld, zo is te zien in een eerdere reportage van AT5. En tijdens de feestdagen hebben de postbezorgers en sorteerder het nog een tikje drukker. "Normaal komen zo'n veertig mensen per dag hier hun pakketje ophalen, nu hebben we er wel 180 per dag", zegt Wendy Sneekes, die bij het ophaalpunt werkt. Meestal zijn het de grotere pakketten die geweigerd worden, maar door de feestdagendrukte kan het ook zijn dat je voor iets kleins. Irritatie Ook Sneekes ziet vaak dat klanten geïrriteerd binnenlopen, maar ze benadrukt dat de pakketten zonder dit opslagpunt gelijk retour zouden worden gestuurd. "Dan moeten ze alle rompslomp opnieuw doen. En het duurt dan weer even voor het pakket retour is en je je geld terug hebt. Als je het opnieuw moet bestellen, is de kans groot dat het allemaal weer van voren af aan begint. Dan wordt er negen van de tien keer wel begrip voor getoond. Is het dan wel leuk om dit werk tijdens de feestdagen te doen? "Ja absoluut. 99 procent van de mensen heeft er wel begrip voor. En uiteindelijk is iedereen blij ze hun pakket in handen hebben."
Lees verder