Amsterdam krijgt in 2025 te maken met extreme verkeershinder
Door meer grootschalige werkzaamheden dan ooit krijgen Amsterdam en omgeving in 2025 te maken met extreme verkeershinder. Om de regio bereikbaar te houden, moet volgens Rijkswaterstaat ten minste een op de vijf auto's worden geweerd. Verkeerswethouder Van der Horst: "Reis niet, minder, of samen naar Amsterdam". In heel 2025 vindt grootschalig onderhoud plaats aan de wegen en het spoor. Denk onder meer aan het monsterproject Zuidasdok op de A10 Zuid, dat eerder dit jaar al leidde tot lange files. Een piek in de verkeersdrukte wordt verwacht in de periode van mei tot en met oktober. Rijkswaterstaat werkt dan aan de Ring A10, de A1 en A4. Ook worden de Middenweg/Linnaeusstraat en Centraal Station in die periode onder handen genomen. De bereikbaarheid van de stad staat nog eens verder onder druk door grootschalige evenementen, zoals het feest op de A10 voor 750 jaar Amsterdam, waarvoor de ringweg deels wordt afgesloten, Sail, en de NAVO-top in Den Haag, met een tijdelijke sluiting van de A4 en de A5. Die evenementen trekken vele duizenden bezoekers. "Enorme opgave" Om te voorkomen dat de stad volledig dichtslibt, moet het aantal auto's op de weg met ten minste 20 procent omlaag, waarschuwt Rijkswaterstaat. Dat is dubbel zoveel als de gemiddelde afname in de doorgaans rustige zomerperiode. 'Een enorme opgave', aldus verkeerswethouder Melanie van der Horst. "Iedereen moet beseffen dat er komend jaar echt wat aan de hand is en dat niet iedereen kan blijven reizen zoals gewoonlijk. Het beste is als mensen niet, minder, samen of anders reizen naar hun bestemming." Rijkswaterstaat neemt meerdere maatregelen om te voorkomen dat mensen de auto pakken. Zo start in het voorjaar een campagne om alternatieven te bieden aan weggebruikers die reizen van en naar Amsterdam, met onder meer kortingsacties op deelvervoer en ov-reizen. Want het overgrote deel van de reizigers naar de regio woont daar niet. Verder worden extra bergingsvoertuigen ingezet om files door ongelukken sneller op te lossen, en worden reizigers via gerichte communicatie geïnformeerd over de aankomende werkzaamheden.
Lees verder