Amsterdam vraagt Tweede Kamer om maatregelen tegen opgevoerde fatbikes
Gemeente Amsterdam vraagt samen met zo'n vijftig andere gemeentes, de Fietsersbond en een aantal artsenorganisaties de Tweede Kamer om maatregelen te nemen tegen opgevoerde fatbikes. Ze vragen onder andere om een verbod op de verkoop van de opgevoerde fietsen en om te onderzoeken of het mogelijk is om een minimumleeftijd in te voeren. Volgens de gemeente maken de cijfers van het aantal heftige ongelukken met fatbikes, waarbij kinderen tussen de 10 en 14 jaar zijn betrokken, 'snel duidelijk' dat er maatregelen moeten worden genomen. Uit de recente cijfers blijkt dat meer dan de helft van de slachtoffers van ongelukken met fatbikes uit die leeftijdscategorie komen. "Er moeten snel maatregelen komen om kinderen en alle medeweggebruikers te beschermen", zo schrijven de gemeentes en organisaties in een persbericht. De eerder door minister Mark Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) genomen maatregelen zijn nog niet voldoende, zo vinden zijn. "Alleen het verbieden van opvoersetjes zorgt er niet voor dat er geen opgevoerde fatbikes meer verkocht kunnen worden." Daarom pleiten zij voor een algemeen verbod op de verkoop van de opgevoerde fiets, maar ook voor een minimumleeftijd voor gebruikers. "Omdat jonge kinderen de gevaren van met 40 tot 50 kilometer per uur over straat rijden nog niet kunnen inschatten." Een ander punt waarom de partijen een leeftijdsgrens willen, is vanwege de financiële gevolgen voor ouders. Berijders van een opgevoerde fiets zijn namelijk niet verzekerd bij een ongeluk. Leeftijdsgrens lastig De partijen zouden het liefst willen zien dat je minimaal 16 jaar moet zijn om op een fatbike te fietsen, maar eerder na onderzoek naar zo'n grens bleek dat het juridisch niet kan. Omdat ook het gebruik van normale e-bikes daarmee verboden zou worden voor jonge kinderen, wat dan weer scholieren van buiten de randstad zou beperken. Daarom vraagt de gemeente om in ieder geval een leeftijdsgrens van 12 jaar. Ondanks dat zo'n leeftijdsgrens lastig is, hoopt verkeerswethouder Melanie van der Horst wel op 'stevige maatregelen'. "Anders is het dweilen met de kraan open." De wethouder maakt zich zorgen over de verkeersveiligheid in de stad. "Er komen elke dag weer nieuwe opgevoerde fatbikes de weg op en dat is levensgevaarlijk. Ik maak me grote zorgen om de vaak jonge kinderen die veel te hard door de stad rijden en die steeds vaker bij ernstige ongelukken betrokken zijn. Dit moet snel worden aangepakt, elke dag dat we wachten is er een teveel. Tekst gaat verder onder de foto. Naast de tweede harde maatregelen, wordt de Kamer ook verzocht om 'snel' een landelijke campagne uit te rollen om ouders en kinderen op de gevaren te wijzen van het gebruik van een opgevoerde fatbike. Hersenoperaties Ook artsen over het hele land zien de toename van jonge slachtoffers op de eerste hulp. Zoals neurochirurg Maarten Bot van het Amsterdam UMC. "Ik zie het dagelijks op mijn werk dat er een toename is aan jonge mensen die hersenletsel hebben na een ongeluk en soms een hersenoperatie nodig hebben na een ongeluk om te kunnen overleven", zei de arts eerder tegen AT5. Zo lag er afgelopen jaar bij de chirurg een jonge vrouw van 25 op de operatietafel die hard was gevallen met een fatbike. "Ze kwam bewusteloos binnen en had een hersenbloeding. Ik moest een deel van haar schedel verwijderen, zodat de hersenen meer ruimte konden krijgen. Ze heeft het daardoor overleefd, maar moest daarna erg lang revalideren. Ze zal ook nooit meer helemaal herstellen."
Lees verder