Autobezitters Rivierenbuurt balen flink van herinrichting met 30% minder parkeerplekken
Een deel van de Rivierenbuurt - van de Vechtstraat tot de Uiterwaardenstraat - gaat op de schop. De straten moeten onder andere veiliger en groener worden, alleen verdwijnen er daardoor 147 parkeerplekken. Voor ongeveer tweeduizend huishoudens blijven er dan 332 parkeervakken over. Een aantal buren is pissig, want volgens hen is zo'n grote vermindering onnodig. Buren Harm Rouwendaal en Thom Timans representeren naar eigen zeggen zo'n tweehonderd buurtbewoners. Ze benadrukken dat ze absoluut niet tegen een opknapbeurt zijn. "Het wordt er ook mooier op", zegt Thom. "Maar we zijn ervan overtuigd dat er niet zoveel parkeervakken weg hoeven." "Hier bijvoorbeeld", zegt Harm op de Eemsstraat - volgens het nieuwe plan mag je hier straks nog maar aan één kant parkeren, in plaats van twee. Hij wijst naar een groenstrook. "Als je een meter van het groen afhaalt hier, en toevoegt aan de andere kant, is er genoeg ruimte voor parkeren. Er blijft dan ook ruim twee meter over voor voetgangers." Maar volgens stadsdeelbestuurder Rocco Piers is er ook op deze plek die Harm aanwijst gezocht naar een manier om nog meer parkeervakken toe te voegen, maar kan dat om verschillende technische redenen niet. "Onze onderzoekers hebben hun hoofd erover gebroken, maar helaas." Volgens het stadsdeel lukt het niet om meer vakken toe te voegen, omdat het altijd ten koste zal gaan van groen, goede fietsparkeergelegenheid of de toegankelijkheid van de stoep. "We moeten rekening houden met mensen met een rollator of rolstoel", zegt Piers. "Daarnaast kunnen we niet inleveren op groen, omdat we de buurt klimaatbestendig moeten maken." Volgens Piers is de Rivierenbuurt de 'badkuip van de stad'. "Het water stroomt hier naartoe, dus de kans op overstromingen is hier het grootst. Je kunt dat in de toekomst niet allemaal opvangen met het riool, dus leggen we wadi's aan." Dat zijn diepe perken waar water bij grote regenbuien wordt opgevangen. Daarnaast zullen nieuwe bewoners minder makkelijk een parkeervergunning krijgen, waardoor het volgens de bestuurder uiteindelijk weer rechtgetrokken wordt met het aantal parkeervakken. Donker tunneltje De buren vinden daarnaast dat er geen goed alternatief wordt geboden voor als de straten openliggen. "We worden nu verwezen naar parkeerplekken bij het De Mirandabad", zegt Harm. Thom vult aan: "Dat is een kwartier lopen en je moet door een donker tunneltje." Volgens de mannen voelt niet iedereen zich fijn bij het idee om 's avonds door de tunnel te lopen. Volgens Piers zijn er ook nog andere parkeerplekken in omliggende buurten waar de bewoners terechtkunnen, maar er wordt wel gekeken naar betere verlichting van het tunneltje.
Lees verder