Automobilisten ontgaat '30-markering' volledig op Diepenbrockstraat: "Ik zie blokjes"
De Diepenbrockstraat in Zuid is weer open na een lange renovatie. De rijbaan, maar ook de voet- en fietspaden zijn aangepakt. Een opvallende toevoeging is de nieuwe wegmarkering, die voor automobilisten van belang is: tijdens het rijden ziet de bestuurder geen strepen, maar het getal 30. Maar de praktijk leert dat automobilisten wel een afwijkende markering zien, maar het getal '30' ontgaat de meesten. "Ik heb er eerlijk gezegd niet zo goed naar gekeken", geeft een bestuurder toe. "Het is wit. Het ziet er goed uit." Een ander: "Ik zie geen lijnen, maar allemaal blokjes." Streepjescode Het lijkt inderdaad een ietwat drukke wegmarkering met verschillende blokken en lijnen, maar vanuit de middenberm is te zien dat het getal '30' op die manier wordt gevormd. Overigens staan er wel gewoon fysieke '30-borden' langs de weg, de markering is slechts een toevoeging. Het is dus iets nieuws en dat viel ook een fietser op. Hij stapte af om een foto te maken. "Ik vroeg me af wat het was", geeft hij aan. "Een soort streepjescode, geen idee. Het is nieuw, want ik heb het niet eerder gezien." Maar ook hij had geen idee, want hij moest zich verplaatsen naar de middenberm om de wegmarkering helemaal door te hebben. "O, ik zie het nu", vertelt hij daar. "Het is om en om. Dat is het patroon. Nou, daar heb je wel even uitleg voor nodig denk ik." 'Niet als opgestoken vingertje' Volgens de gemeente zijn er verschillende patronen getest en kwam dit motief als beste uit de test. Dat het misschien niet overal direct zichtbaar is, was ook de bedoeling. "Er is gepoogd om de 30 niet heel herkenbaar, als opgestoken vingertje, te laten werken. Alleen vanaf de rijweg is 30 leesbaar, en dan ook nog alleen op de afstand waarop men als chauffeur oplet", zo legt een woordvoerder uit. Dat veel automobilisten het getal dan ook niet 'meteen zien' is volgens de gemeente niet erg. "Het is de bedoeling." De woordvoerder legt uit dat de bebording genoeg zou moeten zijn en dat de lijnen ook vooral zijn bedoeld als versmalling van de rijbaan. "Om het verschil aan te geven van de nieuwe 30-voorrangsweg en de voorrangsweg met 50 km." Goedkoper dan een klinker Het aanbrengen van een patroon met verschillende losse strepen, in plaats van een simpele lijn, lijkt een klus die ingewikkelder en duurder is. Maar volgens de gemeente valt dat allemaal wel mee. "De kosten zijn misschien een fractie duurder dan een brede lijn van 10 centimeter, maar het gaat juist om het vervangen van het lijntje door een visueel versmallende brede baan." "Ten opzichte van een klinker middenberm zoals in de Oostenburgergracht is het goedkoper. Ook ten opzichte van de gevulde strook is het goedkoper", zo legt de woordvoerder uit. De strepen worden daarnaast aangelegd door dezelfde machine die de normale strepen aanbrengt, waardoor het ook niet zo ingewikkeld is. De Diepenbrockstraat is de eerste straat waar de gemeente het patroon heeft aangebracht, maar meer straten zullen in de komende maanden gaan volgen. Zoals de Valkenburgerstraat in het centrum, de Kruislaan in Oost, en de Hobbemakade in Zuid.
Lees verder