Bijna-botsingen komen geregeld voor op 't IJ: "De dag dat het echt fout gaat, komt dichterbij"
Zeven aanvaringen en vijf bijna-botsingen: zoveel incidenten op het IJ werden vorig jaar geregistreerd door Haven van Amsterdam. Dat meldt het havenbedrijf aan AT5 naar aanleiding van een recente bijna-botsing, waarbij een binnenvaartschip ternauwernood een riviercruise wist te ontwijken. "We hebben een hoop near misses en niet alles wordt zelfs geregistreerd", vertelt Andries de Weerd. Hij is zelf ervaren binnenvaartschipper en voert het woord namens de branchevereniging Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN). Hij reageert op de cijfers van de haven. De zeven aanvaringen betroffen 'minder ernstige ongevallen' met geen of alleen lichtgewonden. "We kunnen als schipper zelf veel voorkomen, maar de dag dat het een keer echt fout gaat met veel passagiers aan boord, komt dichterbij." Een woordvoerder van de haven laat weten dat het Noordzeekanaal en het IJ een drukke vaarweg is, waar beroepsvaart, passagiersvaart, pleziervaart en de ponten het water met elkaar delen. "In de lente- en zomermaanden, met lekker weer, merken we dat de drukte op het water toeneemt. Daar besteden we in deze maanden dan ook extra aandacht aan, onder andere door pleziervaart te wijzen op de vaarregels en te informeren over hoe ze goed voorbereid het water op kunnen gaan." Ook het GVB laat weten dat schippers vaak extra alert moeten zijn in de zomermaanden door pleziervaart die de regels niet kennen. Volgens De Weerd van de KBN hebben recreanten vaak niet goed door dat ze zich op een vaarweg bevinden. "Varen op het IJ met een sloep is soms net alsof je met je fiets op de A2 rijdt." Docent aan het Nova College Scheepvaart en schipper, Peter Geijsel, bereidt zijn leerlingen dan ook goed voor op hectische situaties zoals die op het IJ kunnen voorkomen. Ook hij ziet dat recreanten soms in de weg liggen, maar hij noemt ook een ander probleem. "Ook nieuwere navigatiesystemen zorgen ervoor dat schippers zelf aandacht verliezen, omdat ze op automatische piloot kunnen varen." "Het kan zijn dat aanvaringen het gevolg zijn van schippers die niet op hun plek zitten als ze de automatische navigatie aan hebben staan", vertelt de docent. "En bij zo'n knooppunt als het IJ moet je écht op je plek zitten."
Lees verder