Binnenstad bloeit economisch weer, wel zorgen over hoge kosten en bereikbaarheid
Het gaat goed met de economie van de binnenstad. Het ondernemersklimaat ligt zelfs bijna weer op hetzelfde niveau als voor de coronajaren. Dat blijkt uit de jaarlijkse Amsterdam City Index, het overzicht van ondernemersvereniging Amsterdam City. Maar er zijn ook zorgen over inflatie, huurprijzen en ook zeker de toekomstige bereikbaarheid van de historische stad. "Het zou kunnen betekenen dat we hier moeten stoppen." Jan Stoeltie, directeur van Vereniging Amsterdam City, vertelt tijdens een rondje over de Zeedijk op een regenachtige maandagochtend over hoe de straat de afgelopen jaren is veranderd. "Het is een mooi voorbeeld van hoe een straat kan transformeren, met onder andere nieuwe zaken. Een winkelstraat die divers is en waar iedereen welkom is. Het is een genot om hier te lopen." De Zeedijk is een van de plekken in het Centrum waar je ziet dat het weer goed gaat met de economie na de coronajaren. Waar je enkele jaren geleden op een vrijdagavond op veel plekken kon dineren zonder reservering, is dat nu wel anders. "Toen ik hier laatst met mijn vrouw iets wilde eten, zat bijna elke plek vol en werkten ze met wachtlijsten", aldus Stoeltie. Marges onder druk "We zien dat de omzetten in veel branches hoger zijn dan in 2019. Dan zou je denken, dat is positief en dat is op zich ook zo. Maar let wel, als we volle terrassen zien of rijen bij een winkel, de marges staan ontzettend onder druk", verklaart Stoeltie. Want op dit moment zijn medewerkers een stuk duurder, evenals de huurprijzen, en zoals bekend is de inflatie hoog. "Ondernemers zie ik soms ook wel worstelen om de prijsstijgingen die van alle kanten komen door te berekenen aan hun klanten en gasten", zegt Stoeltie. "Je wil dat een cappuccino of een spijkerbroek betaalbaar blijft, maar dat is een worsteling." De index heeft 38 indicatoren. Het eindcijfer is gebaseerd op vier verschillende factoren: economie, ondernemersklimaat, veiligheid en de kwaliteit van de openbare ruimte. Dit jaar is het eindcijfer een 99, vorig jaar was dat een 94. En dat is niet onbegrijpelijk, zegt Stoeltie. "We kennen de kracht van het centrum van Amsterdam. Maar tijdens corona was het centrum juist ook het grootste financiële slagveld. Dus we hebben het ook nodig." Emissieloos in 2025? 120 ondernemers vulden de enquête in voor de index, waaruit blijkt dat er ook andere uitdagingen zijn. Zoals het wegblijven van de culturele toerist, de autoluwe binnenstad, maar ook dat bestelbusjes vanaf 2025 emissieloos moeten zijn. Ook ondernemer Sander Kok van Antiquariaat Kok, ziet dat dit in de toekomst lastig zal zijn. "Dat is voor ons best wel een hele lastige, want we halen ook veel uit het buitenland. Met een elektrisch busje heb je niet zo heel veel laadvermogen en op en neer naar het zuiden van België of Duitsland wordt lastig." Voor sommige ondernemers zijn dit soort extra investeringen niet mogelijk na de coronajaren, toont de index, waardoor ze in extreme gevallen ook uit de binnenstad moeten vertrekken. "Voor ons wordt het een hele spannende", aldus Kok. "Het zou kunnen betekenen dat wij hier moeten stoppen. Wij hebben best wel een heel logistiek en complex bedrijf. Wij bestellen niet bij een groothandel, maar bij verzamelaars en veilinghuizen. Dat wordt lastig." Ambassadeurschap De meesten zijn hier wel op voorbereid, zegt Stoeltie. "Maar ze zijn ook weer afhankelijk van leveranciers die van buiten de stad komen. Niet alleen groothandels, maar ook schilders en andere mensen die kleine klusjes doen, bijvoorbeeld bij bewoners. Daar hoor ik wel signalen waar we goed op moeten letten met elkaar." En dus is er een wens voor sterkere publiek-private samenwerkingen en ambassadeurschap voor de binnenstad. "We zouden het graag in gezamenlijkheid willen doen. We hebben geleerd van de knip op de Weesperstraat hoe het niet met z'n allen moet, hoe we geen draagvlak creëren maar weerstand. Dus we moeten ook kijken wat de alternatieven zijn. Als er geen touringcars meer mogen komen in de binnenstad, hoe ontvangen we dan onze gasten die naar een congres moeten of een galadiner in onze stad zonder dat dit extra bewegingen met zich meebrengt?"
Lees verder