Bonnes film verbeeldt de breekbaarheid van relaties: "Hoop dat het verhelderend werkt"

Binnenkort kunnen liefhebbers van cartoon- en animatiefilms hun hart weer ophalen tijdens het jaarlijkse Kaboom Animation Festival. Een van de films is De Olifant in de Porseleinkast van de Amsterdamse Bonne Steinz. De korte stop-motion film is met de hand gemaakt en beeldje voor beeldje opgenomen. "Ik vind het prachtig als je kan zien dat mensen er met bloed, zweet en tranen aan gewerkt hebben."  Kunstenares Bonne Steinz groeide deels op in Oostzaan en deels in Amsterdam. Daarna vertrok ze naar Rotterdam, waar ze afstudeerde aan de Willem de Kooning Academie. Als je de kamer van Bonne binnentreedt, word je overvallen door de vele kleuren en spullen: slingers, potjes, poppen, kunstbloemen, kleurige kledingrekken en happy socks als decoratie aan een waslijn.  De kunstenares noemt haar kamer haar eigen Tovertoren omdat ze op de bovenste verdieping zit op een hoekje. "Ik moet dit om mij heen hebben, want van witte muren word ik ongelukkig. De spullen geven mij het gevoel van een warm bad", vertelt Bonne. Naast wat oude foto's van haar ouders, broer en zus liggen er ook kaarten van Pippi Langkous en Pipo de Clown. "Pippi en Pipo zijn nergens bang voor en doen gewoon altijd hun eigen ding", vertelt Bonne. "Zij zijn mijn voorbeelden."  Tijdens het Kaboom Animation Festival is de korte film De Olifant in de Porseleinkast van Bonne en haar crew te zien. Het gaat over de breekbaarheid van relaties en het dilemma om mensen weer toe te laten als er daarvoor iets stuk gegaan is. "Het gaat over een giraffe die in de toren woont en overweegt of hij wel weer mensen wil toelaten in zijn leven nadat een olifant zijn porseleinkast omvergegooid heeft", vertelt Bonne. "Ik heb zelf ook lang moeite gehad om mensen in mijn leven toe te laten. Het maken van de film heeft mij zeker geholpen om inzicht te krijgen waar ik mee zat." Bonne hoopt dat de film voor anderen daarom ook verhelderend kan werken.  De Olifant in de Porseleinkast is helemaal met de hand gemaakt. Eerst heeft Bonne het script geschreven, daarna zijn het decor, de attributen en de pop gemaakt en is de film stop-motion gemaakt. Dat betekent beeldje voor beeldje alles bewegen en fotograferen. Een tijdrovend proces. Maar om de film met AI te maken, daar wil Bonne niet van weten. "Dan wordt het AI kunst en is het geen stop-motion meer", vertelt Bonne "Ik ben niet tegen vooruitgang, maar met AI moet je voorzichtig zijn. Voor je het weet haal je de ziel uit de kunst en zijn de kunstenaars werkloos." Het Kaboom Animation Festival vindt plaats in Amsterdam en Utrecht en duurt van 21 tot en met 30 maart. 

Lees verder