Bordenoerwoud op Amsterdamse Pieter Calandlaan: "Iedereen weet het nu wel toch?"

Gemiddeld één bord per 44 meter. Dat is het resultaat op de Pieter Calandlaan in Nieuw-West nadat de gemeente daar borden heeft geplaatst. Zij hebben daar flink uitgepakt om de maximumsnelheid van 30 kilometer per uur aan te geven. "Belachelijk", volgens sommige weggebruikers. Verkeerspsycholoog Herbert Korbee begrijpt de keuze van de gemeente om overal 30-kilometer per uur borden te plaatsen wel. Op de Pieter Calandlaan kunnen verwarrende situaties ontstaan doordat zijstraten en uitritten op elkaar lijken. "Na uitritten hoeft het niet, na zijstraten wel," zegt Korbee. "Maar ik snap dat de gemeente kiest voor duidelijkheid en overal borden plaatst." Weggebruikers reageren wisselend: sommigen waarderen de duidelijkheid, terwijl anderen het "een verspilling van geld en energie" vinden. Alternatieven, zoals verflijnen op de weg, zouden wel kunnen, maar dat mag officieel alleen als ondersteuning, legt Korbee uit. Een "zone 30" bord is geen optie op de Pieter Calandlaan, omdat de straat verschilt van de omliggende wijkwegen. Voor een zone moeten alle wegen er hetzelfde uitzien, anders leidt dat juist tot meer 'verwarring'. Weggebruikers op de Pieter Calandlaan zijn verdeeld over de vele borden die de maximumsnelheid van 30 kilometer per uur aangeven. "Aangezien iedereen hier harder rijdt dan 30, zijn ze wel nodig," zegt een vrouw. Een ander is minder overtuigd: "In het begin was het misschien nuttig, maar ik denk dat iedereen het nu wel weet."

Lees verder