Borg steeds vaker niet terugbetaald: "Verhuurders bedenken onredelijke smoesjes"
Een ontzettend hoge borg, veel schimmel of camera's in de woonkamer. Het zijn zaken waar huurders in de stad mee te maken krijgen, blijkt uit een rapport van Stichting Woon. Dat de borg steeds vaker niet wordt terugbetaald zonder goede reden is volgens de stichting zorgwekkend. Er kwamen in 2024 bijna 600 meldingen binnen bij het Meldpunt ongewenst verhuurgedrag. Ruim 100 daarvan gingen over de borgsommen die huurders moeten betalen. Die worden steeds hoger, en ook niet altijd terugbetaald. Ingrid Houtepen deed samen met collega's het onderzoek voor het rapport. Ze vertelt dat er ook meldingen binnenkomen van verhuurders die camera's installeren. "In een huis in Zuidoost waar alleen vrouwen wonen vond de verhuurder het nodig om een camera op te hangen om te checken of ze geen ongewenst bezoek kregen. Ook kwam hij regelmatig langs om te werken in hun woonkamer", vertelt Houtepen. Vocht en schimmel De meeste onderhoudsklachten die Stichting Woon kreeg afgelopen jaar gingen over vocht en schimmel. In 2024 hadden ze hierover 8690 keer contact met huurders. In 2023 was dit nog een stuk minder. Ruim zevenduizend keer. Door de eind 2023 gestarte stedelijke schimmelaanpak met de corporaties is hiervoor in 2024 duidelijk meer aandacht. Tegelijk groeit met deze aandacht ook het aantal meldingen waar het niet in één keer goed gaat met de opvolging. Met het rapport wil de stichting vooral laten zien dat er veel zaken zijn waar je hulp bij kan krijgen als huurder. "We zien dat huurders toch vaak instemmen met vreemde verzoeken van verhuurders omdat ze bang zijn dat ze anders geen kans maken op een huurwoning of hun borg niet terugkrijgen", aldus Houtepen. "Schroom dus zeker niet om contact te zoeken met Stichting Woon als je vragen hebt over of iets wel of niet mag. Verhuurders hebben soms onredelijke voorwaarden en wij kijken graag mee of alles wel deugt".
Lees verder