Brug over het IJ komt op z'n vroegst in 2034, planning blijkt complexer dan gedacht
De Oostbrug, de brug die het Hamerkwartier in Noord met het Java-eiland moet verbinden, komt op z'n vroegst in 2034. Dat is twee jaar later dan aanvankelijk werd gedacht. De planning van de fiets- en voetgangersbrug over het IJ blijkt uitermate complex, zo meldt de gemeente. Voor de komst van de brug moet onder andere de vaargeul worden verplaatst en moeten plekken gevonden worden waar schepen kunnen wachten als ze voor een dichte brug liggen. Ook moeten zo'n twintig nieuwe ligplekken voor binnenvaartschepen worden gevonden. Het water is niet volledig eigendom van de gemeente, wat het planningsproces des te ingewikkelder maakt, valt te lezen in een raadsinformatiebrief. Ook moet de gemeente rekening houden met nieuwe wetgeving en zullen waarschijnlijk nog tal van bezwaren worden ingediend. Daarnaast wordt er al rekening gehouden met eventuele vertragingen tijdens de bouw. Al met al wordt de eerder genoemde datum van 2032 dus niet gehaald. Toch is volgens de gemeente het tijdsbestek waarin de brug komt, vergelijkbaar met andere complexe projecten van dezelfde omvang. Betere verbinding De brug wordt gebouwd omdat de komende jaren in Noord een groot aantal woningen en bedrijven worden gebouwd. Ook omliggende gemeenten, zoals Zaandam en Purmerend, breiden flink uit de komende jaren. Als de brug eenmaal klaar is, verbindt het het Hamerkwartier aan de noordzijde van het IJ met het Azartplein aan de zuidzijde. De pont die daar nu nog vaart verdwijnt dan. Zolang de brug er nog niet ligt, wordt geïnvesteerd in andere verbindingen tussen Noord en de rest van de stad. De kosten van de brug en herinrichting van het IJ worden geschat op 320 miljoen euro. Eerder werd nog gedacht dat 300 miljoen euro nodig was. Vanwege de stijgende kosten wordt momenteel een nieuwe berekening gemaakt.
Lees verder