Campagne tegen islamofobie gelanceerd met portretten van moslimvrouwen in Amsterdam
Het S.P.E.A.K. collectief heeft vandaag in Amsterdam een fotocampagne gelanceerd tegen islamofobie. Op billboards door de stad worden portretten van moslimvrouwen getoond die dagelijks te maken hebben met vooroordelen en discriminatie, met als doel meer aandacht te vragen voor gelijkwaardigheid en acceptatie. De lancering van de fotocampagne valt samen met de Europese dag tegen islamofobie. Met deze fotoreeks wil S.P.E.A.K. de verhalen en beelden van verschillende moslimvrouwen uit Amsterdam en omgeving delen. De vrouwen spreken zich uit tegen de toenemende islamofobie in Nederland en de stad. "Vooral nu de PVV in het kabinet zit en anti-moslimgevoelens toenemen," legt het collectief uit. Volgens Saida Derrazi slaat de campagne in de stad aan. "Mensen staan stil bij de posters en spreken ons aan. Dat is precies wat we willen, het gesprek op gang brengen." Persoonlijke verhalen Naast de foto's worden ook persoonlijke verhalen van de vrouwen gedeeld. Zo hopen sommige vrouwen dat de volgende generatie moslimvrouwen niet dezelfde strijd hoeft te voeren als zij. S.P.E.A.K. benadrukt dat de campagne de diversiteit binnen moslimgemeenschappen toont en een belangrijk tegengeluid biedt tegen de haat en onwetendheid waar moslimvrouwen dagelijks mee te maken hebben. In de persoonlijke verhalen delen de vrouwen hun ervaringen met islamofobie. Ze vertellen hoe ze dagelijks te maken hebben met vooroordelen, discriminatie en racisme. In totaal vertellen acht vrouwen hun verhaal. "De portretten laten de vrouwen zien in hun kracht, met herkenbare symbolen van hun identiteit, zoals kleding, sieraden of een hoofddoek," vertelt S.P.E.A.K. Met deze actie vragen de vrouwen aandacht voor gelijkwaardigheid en acceptatie. "We moeten samen opstaan tegen haat en bouwen aan een rechtvaardige en inclusieve toekomst." De billboards zijn tot 26 september te zien in verschillende stadsdelen.
Lees verder