Czaar Peterstraat anderhalf jaar op de schop: meer ruimte voor fiets, minder voor auto
De Czaar Peterstraat in het centrum gaat volgend jaar april voor een lange tijd op de schop. In anderhalf jaar moet de straat volledig worden aangepakt. Zo komen er nieuwe tramrails, worden de fietspaden breder gemaakt en verdwijnt de rijbaan voor auto's. Op de straat loopt nu nog een rijbaan in de richting van de Frans de Wollanstraat, waardoor fietsers ook op de rijbaan moeten fietsen. Dat gaat met de herinrichting veranderen. De autorijbaan verdwijnt en wordt een breed fietspad, ook aan de andere kant wordt het fietspad breder gemaakt. De auto verdwijnt niet volledig uit het straatbeeld, automobilisten kunnen nog in één richting over de trambaan meerijden. Het doorgaande verkeer wordt wel via de Cruquiuskade gestuurd straks. Eén tramhalte Voor de tram gaat er ook veel veranderen. Zo worden de sporen verplaatst, om meer ruimte voor fietsers te maken, en wordt het strengelspoor aangepakt. Dat is een spoor waar twee trambanen tijdelijk overgaan op één en trams moeten wachten op elkaar, zoals bijvoorbeeld bij de Leidsestraat. Ook daar komen straks twee banen, zodat de tram niet hoeft te wachten. Wel verdwijnen de twee haltes en worden die samengevoegd tot één halte ter hoogte van de Cruquiusstraat. Het pleintje bij de Eerste Coehoornstraat wordt daarnaast aangepakt, dat was volgens het stadsdeel een wens van de buurtbewoners. Er moet meer groen en een jeu de boules-baan komen. Voor de herinrichting van het plein verdwijnen wel negen parkeerplekken. Vijf van die parkeerplekken zijn 'speciale' parkeerplaatsen: een vaste invalidenplek voor een bewoner, een plek voor mensen met een invalidenkaart, twee laadplekken voor elektrische auto's en een plek voor deelauto's. Die vijf plekken worden verplaatst naar de Conradstraat. Het verplaatsen van de parkeerplek van de invalidenplekhouder is in overleg gegaan. Anderhalf jaar De werkzaamheden beginnen volgend jaar april. Liander en Waternet gaan dan aan de slag bij de stoep en het fietspad aan de oneven zijde van de straat, de leidingen en kabels worden vervangen. Vanaf oktober van dat jaar wordt de weg en de trambaan opgebrokenen en wordt het pleintje opnieuw ingericht. De werkzaamheden nemen naar verwachting bijna anderhalf jaar in beslag. De herinrichting van de straat is onderdeel van project Binnenring. De Binnenring is ruim zeven kilometer lang en loopt via de Czaar Peterstraat, Sarphatistraat, Weteringschans en de Marnixstraat. De gemeente wil meer ruimte voor fietsers en openbaar vervoer op die straten. De werkzaamheden op de Manrixstraat horen daar ook bij.
Lees verder