Deze fietsenmakers repareren geen fatbikes: "Schroef er nog geen bel op"
Een fietsenmaker vinden die je fatbike wil repareren blijkt niet zo gemakkelijk. Een rondgang van NH leert dat diverse fietsenmakers uit de provincie de elektrische fietsen niet willen repareren. Ze vinden de fatbikes te gevaarlijk. "Ik wil niet dat er iets met mijn klanten gebeurt." De fatbikes zijn mateloos populair onder jongeren. De speciale, elektrische fietsen zijn relatief goedkoop en zijn gemakkelijk op te voeren. Ze zijn in de mode, merken ze ook bij Bosstad Tweewielers XL in Hoofddorp. "We hebben het megadruk", vertelt medewerker Ricardo Troost. "Tegenwoordig vooral met fatbikes. Die zijn vaak na drie- of vierhonderd kilometer al aan nieuwe remblokjes en banden toe." Volgens de fietsenmaker komt dat vooral door de enorme snelheid die de fietsen bereiken. "Ze rijden heel hard en remmen heel laat." En juist daardoor willen andere fietsenmakers hun handen niet branden aan de fatbikes. Ze vinden ze te gevaarlijk, vertelt Cesar te Nijenhuis van Harry Wielersport uit Naarden. "Ik blijf ervan weg, we staan er totaal niet achter." Veiligheidsnormen Hij legt uit dat alle fietsen die zij verkopen of repareren voldoen aan de Europese veiligheidsnormen. Die schrijven voor dat elektrische fietsen maximaal 25 kilometer per uur mogen rijden, met een afwijking van tien procent. "Terwijl die fatbikes vaak niet eens een begrenzer hebben. Die gaan verschrikkelijk hard met een 800 of 1000 watt-motor." Een e-bike, elektrische bakfiets of fatbike mag maar 250 watt aan vermogen hebben. Daardoor zijn de bestuurders van de pijlsnelle fatbikes zonder begrenzer meteen niet meer verzekerd als ze een ongeluk krijgen. Te Nijenhuis: "Ik wil niet dat er iets met mijn klanten gebeurt. Daarom blijf ik er ver van weg. We repareren alles, behalve fatbikes." Ook bij Beekhoven Bikes in Amsterdam-Noord kun je niet met je fatbike terecht. "Dat hebben we ook nooit gedaan, want die markt is verstoord door het opvoeren en de jeugd die erop rijdt", zegt Jeffrey Beekhoven. "We willen voorkomen dat die jeugd hier langskomt en vraagt of wij er een gashendeltje op willen draaien of dat wij hun fatbike kunnen opvoeren." Daarnaast speelt mee dat de kwaliteit van de fatbikes vaak niet om over naar huis te schrijven is. Volgens Beekhoven gaan ze erg snel kapot. Legale fatbikes niet in trek Maar het kan ook anders. "Er zijn sinds een tijdje een paar merken die wel inzetten op 'legale' fatbikes", aldus Te Nijenhuis van Harry Wielersport. "Alleen die willen de mensen niet." Dat ondervindt Paul van Bikes and Boards uit Amsterdam-IJburg aan den lijve. Zij verkopen sinds kort fatbikes van het merk Ruff Cycles, alleen loopt de verkoop nog niet denderend. "Want die hebben geen illegale gashendeltjes. De jeugd gaat liever voor die van AliExpress, die zijn een stuk goedkoper." Een fatbike van het merk dat ze bij Bikes and Boards verkopen, kost al gauw drieduizend euro. Op AliExpress kan je ze al krijgen voor achthonderd. "Die zijn ook makkelijk op te voeren. Nee, wij raken die goedkope ook niet aan. Ik schroef er nog geen bel op."
Lees verder