Dieselbusjes van Mobiele Eenheid mogen straks gewoon uitstootvrije zone in

De dieselwagens van de politie, brandweer, ambulance en Mobiele Eenheid mogen straks de uitstootvrije zone 'gewoon' in. De hulpdiensten krijgen landelijk een ontheffing voor de zone die vanaf komende januari gaat gelden in de binnenstad.  Amsterdam is een van de veertien steden waar vanaf komend jaar een uitstootvrije zone gaat gelden. De gemeente wil vervuilende voertuigen de stad uit krijgen. De zone geldt in eerste instantie alleen nog voor de binnenstad, alles binnen de s100, en voor nieuwe vrachtauto's en bestelwagens. Er geldt ook nog een overgangsregeling voor oudere voertuigen. Afhankelijk van het bouwjaar en het type voertuig hoeft de eerste soort pas vanaf 2027 uitstootvrij te zijn. Voor de hulpdiensten gaat die zone alleen niet zo nauw gelden. Landelijk wordt er een lijst gemaakt van alle voertuigen van de hulpdiensten en krijgen de wagens ontheffing voor de uitstootvrije zones. Dat wordt landelijk geregeld omdat hulpdiensten vaker buiten hun eigen gebieden werken. Daardoor kan een lid van de Mobiele Eenheid die uit bijvoorbeeld Limburg moet komen toch helpen bij een incident in de stad. De ontheffing voor de hulpdiensten is landelijk opgenomen in de wet en geldt in ieder geval tot 2030.  Elektrische ambulances en bluswagens Naast de dieselbussen van de ME, hoeven de politie, brandweer en ambulancedienst zich ook nog geen zorgen te maken om het wagenpark aan te passen. Die wagens zijn er overigens wel al, voor ambulances en bluswagens bestaat een elektrische variant. Vanaf dit najaar rijden de eerste elektrische ambulances door het land, maar nog niet bij de Amsterdamse ambulancedienst. Volgens de ambulancedienst is accu-capaciteit nog niet goed genoeg om het in de stad te gebruiken.  De brandweer heeft wel al een tijd zo'n elektrische bluswagen in dienst gehad. De Kazerne Osdorp kreeg in het voorjaar van 2021 als pilot de zogenoemde  'Concept Fire Truck' (CFT). De Amsterdamse brandweer was daarmee een van de eerste steden in de wereld die de wagen in gebruik nam, met onder andere Parijs en Londen. De wagen is na de test niet aangeschaft door de brandweer. 

Lees verder