Duizenden boetes per week bij knips op en rond Sloterweg
De knips op de Sloterweg en Laan van Vlaanderen in Nieuw-West zorgen, ondanks dat ze al maanden bestaan, nog steeds voor duizenden boetes per week. De gemeente overweegt inmiddels de situatie te verduidelijken met belijning op de weg. Ook verdwijnt een van de drie knips mogelijk. In de laatst bekende week, die 29 april 2024 tot en met 5 mei 2024, werden er op de drie knips samen nog zo'n 2900 boetes uitgedeeld, zo blijkt uit een tabel in een brief van wethouder Melanie van der Horst (Verkeer) aan de gemeenteraad. Met name het aantal boetes op de Laan van Vlaanderen, waar sinds januari van dit jaar beboet wordt, is hoog. Van der Horst concludeert dat er na de beginperiode van de knips, de Sloterweg-oost en Laan van Vlaanderen kwamen later dan de Sloterweg-west, een 'dalende trend' te zien is. Er zijn wel twee weken waarin het aantal boetes rond de 0 lag, maar dat kwam door calamiteiten zoals de overstroming van de nabijgelegen Johan Huizingalaan. "De vorm van intelligente toegang zoals ingevoegd op de Sloterweg en Laan van Vlaanderen is nieuw voor de gemeente Amsterdam", schrijft Van der Horst. "Dit betekent dat we ook tegen een aantal zaken aanlopen waar we van leren en die verbeterd kunnen worden." Zo ziet ze het aanbrengen van belijning op de weg als 'haalbaar en uitvoerbaar', net als het aanpassen van borden. Knip Sloterweg-oost mogelijk weg De knip op de Sloterweg-oost zal mogelijk verdwijnen vanwege klachten van bewoners. Die klachten gingen over de locatie en overzichtelijkheid. Ook reed er minder verkeer op dit deel van de weg dan eerst was voorspeld. Van der Horst schrijft te onderzoeken of het nog noodzakelijk is om deze knip te behouden en komt daar wel pas aan het eind van dit jaar op terug. De wethouder lijkt verder tevreden. "De belangrijkste conclusie is dat de Sloterweg een stuk rustiger is geworden en daarmee een stuk veiliger voor fietsers. Belangrijk is ook dat we vooralsnog geen aanwijzingen of gegevens hebben ontvangen dat verkeersonveilige situaties zijn ontstaan op plekken waar het drukker is geworden. Hiermee bereiken we de belangrijkste doelstellingen van het project." Ze geeft wel aan dat het verkeer op de Johan Huizingalaan, de weg die vaak gebruikt wordt om de Sloterweg en Laan van Vlaanderen te vermijden, niet altijd goed doorstroomt en dat er daar 'aandachtspunten' zijn. Ook blijft de gemeente in 2024 meten en data bekijken. Dat de situatie voor een aantal automobilisten onduidelijk was, bleek vorig jaar oktober al op de Sloterweg-west:
Lees verder