'Een klap in het gezicht', zo noemen omwonenden toekomstplannen Artis
Artis heeft grote plannen voor de toekomst, die onlangs zijn gepresenteerd in het 'Masterplan 2030'. De dierentuin wil het jaarlijkse bezoekersaantal verhogen van 1,4 naar 2 miljoen. Ook zijn er plannen voor een aanlegsteiger, parkeergarage en een gloednieuw dienstencentrum, van 14 meter hoog. De plannen stuiten bij sommige omwonenden tegen de borst: "We snappen niet dat Artis zo megalomaan moet worden." Een groep omwonenden van Artis is vooral bezorgd over de gevolgen van toename van de bezoekersaantallen in hun buurt. Buurtbewoners Hans de Jongh en Henk Meulink zien op druk bezochte dagen nu al files met auto's in de wijk. "Dan wordt Artis de tweede grootste attractie van Nederland. Wij begrijpen niet hoe je dat logistiek wil regelen", aldus De Jongh. Emil Polak van het managementteam van Artis vertelt dat het om een 'kleine groei' gaat, die niet te merken zal zijn op drukke dagen. De bedoeling is wel dat het op de nu, minder drukke dagen, vooral doordeweeks, drukker gaat worden. "We willen een breder publiek trekken. Er zijn nog veel mensen die niet naar Artis gaan, veel scholen die niet naar Artis gaan. Wij hebben een goed verhaal te vertellen over de natuur, dus we willen dat dat zoveel mogelijk mensen bereikt", aldus Polak. Volgens hem is de ambitie dan ook niet vanuit economisch oogpunt. Dienstencentrum De Jongh woont aan het Entrepotdok, waar hij uitzicht heeft op de dierentuin. Volgens de nieuwe plannen zal hij over een paar jaar uitkijken op een 14 meter hoog dienstencentrum, die de dierentuin nodig heeft voor de energietransitie van het park en het personeel. "Er wordt nu gedoucht in de monumentale gebouwen op het park, we willen deze graag gebruiken voor de bezoekers om ons verhaal te vertellen", aldus Polak. Maar De Jongh kan niet begrijpen waarom het centrum 14 meter hoog moet zijn. "Wij hebben met experts gepraat, en die zeggen allemaal vijf meter maximaal", zegt De Jongh. Ook zijn er nog zorgen over de plannen voor een aanlegsteiger en de bouw van een parkeergarage. "Zo'n parkeergarage stimuleert mensen natuurlijk nog meer om met de auto te gaan. En dat staat haaks op de autoluwe ambities van de gemeente", vertelt Meulink, die vlak naast de parkeerplaats van Artis woont. Volgens Polak zal het gaan om een tijdelijke parkeergarage die afgebroken wordt als er in de stad minder auto's rijden. Daarbij stelt hij dat er niet meer parkeerplek komt. Een deel van de huidige parkeerplaats zal namelijk gebruikt worden voor de uitbreiding van het park, die plekken worden in de parkeergarage gecompenseerd. Een ondergrondse garage bleek te duur. De buurt betrekken Volgens Meulink en De Jongh is de buurt amper betrokken geweest bij de toekomstplannen. "We houden van Artis, en hebben ook de portemonnee getrokken toen het slecht ging met Artis in coronatijd, maar dit is een klap in het gezicht", zegt de Jongh. Volgens Polak is hij wel degelijk in gesprek met de buurt. "Ik ga langs de deuren met mijn collega's", vertelt hij. Wat hem betreft staat er binnenkort ook een bezoek bij Meulink en De Jongh gepland.
Lees verder