Einde voor trein naar Praag dreigt alweer: "Internationale treinen hebben geen prioriteit"
De nachttrein naar Praag rijdt pas een halfjaar, maar er dreigt nu alweer een einde aan te komen. Volgens de directeur van de European Sleeper bestaat er een kans dat de trein vanaf de zomer van 2025 niet meer naar Tsjechië gaat. Dat komt onder andere door de vele werkzaamheden in Duitsland, waardoor er minder treinen kunnen rijden, en de prioriteit daarbij niet bij de nachttreinen ligt. Ook de toekomst van de Eurostar is niet zeker: de ceo dreigde eerder te stoppen met de lijnen naar Londen, Brussel en Parijs. Sinds maart 2024 is het eindstation van de European Sleeper niet meer Berlijn, maar Praag. Het bedrijf heeft grote ambities: er moeten ook lijnen komen naar onder andere Barcelona, Venetië en Scandinavië. Alleen, die internationale nachttreinen vanaf Amsterdam blijven een hoofdpijndossier. Het grootste knelpunt zit in de dienstregeling, vertelt de oprichter van de European Sleeper, Elmer van Buuren. Aan het Duitse spoor wordt veel gewerkt, doordat het in slechte staat is. "Daardoor kunnen er minder treinen overheen rijden en daarbij wordt voorrang gegeven aan de treinen die bijvoorbeeld elk uur rijden. Niet aan de treinen die maar één keer per dag rijden, zoals die van ons." Het is nu onzeker of de trein in de zomer van 2025 nog wel ruimte krijgt in de dienstregeling. En laat dat nu juist de belangrijkste periode zijn voor de start-up van Van Buuren. "We worden niet gesubsidieerd en krijgen alleen geld van de reiziger. Daarom is het belangrijk om het hele jaar te kunnen rijden, willen we onze broek op kunnen houden." Hetzelfde probleem met de dienstregeling doet zich voor in Frankrijk. Daardoor staat het plan voor een directe trein van Amsterdam naar Barcelona ook nog steeds op losse schroeven. "We willen graag meer internationale treinen als alternatief voor het vliegtuig of de auto", zegt de oprichter. "Maar dan moet er wel ruimte worden gemaakt voor die treinen. We zien dat de prioriteit ergens anders ligt, ondanks de ambities rondom duurzaamheid." Eurostar naar Londen Ook de directeur van de Eurostar, Gwendoline Cazenave, dreigt de stekker uit de treinen naar Londen, Brussel en Parijs te trekken. Dat komt mede doordat het spoor tussen Amsterdam en Rotterdam niet veilig genoeg is om er met de hoge snelheid van de Eurostar overheen te rijden. In plaats van 300 kilometer per uur, kan er op sommige delen nog maar 80 kilometer per uur worden gereden. Een ander probleem voor de Eurostar is de verbouwing op Amsterdam Centraal. Op het station is er nu namelijk geen plek voor paspoortcontroles, waardoor reizigers die naar Londen willen in Brussel moeten overstappen. De werkzaamheden op Centraal hebben ook invloed op de European Sleeper, volgens Van Buuren. "Het is ook hier onzeker of we het hele jaar wel kunnen stoppen op Amsterdam Centraal doordat er gewerkt wordt. Die zekerheid moeten we wel snel krijgen, om met onze eigen plannen door te gaan." Van Buuren doet daarom - net als Cazenave - ook een dringend beroep op de Nederlandse overheid om de prioriteiten te verleggen. Het ministerie voor Infrastructuur en Waterstaat is verantwoordelijk voor de dienstregeling. "Op deze manier laten we grote kansen liggen en halen we bepaalde ambities niet. Er moet nu iets gebeuren."
Lees verder