Fabrikanten van fatbikes zijn opgevoerde fietsen zat, maar het blijft een 'kat-en-muisspel'
Het moet klaar zijn met de illegaal opgevoerde fatbikes die soms wel 45 kilometer per uur of harder gaan. Dat zeggen de vier grote fatbike-fabrikanten. Verkopers die de fietsen opvoeren of tools hiervoor verkopen, kunnen niet meer rekenen op een samenwerking. Daarnaast willen de merken hun klanten en de fatbike-gebruikers beter voorlichten en roepen ze de overheid om om wetten aan te passen. "We vinden het belangrijk om eerlijke fietsen op het fietspad te hebben en het fietspad veiliger te maken", zo zegt Pieter van Beusekom, eigenaar van één van de vier grote merken. Het grootste probleem zit in de illegaal opgevoerde fietsen. Een elektrische fiets mag maximaal 25 kilometer per uur, maar ze gaan vaak veel harder. Waarom de fabrikanten geen fiets maken die je niet kunt opvoeren? Dat ligt aan de hardware en software. "Elke elektrische fiets is op te voeren. Wij kunnen het alleen zo moeilijk mogelijk maken." Van Beusekom noemt het een 'kat-en-muisspel' tussen producenten en leveranciers en degenen die de fietsen opvoeren. "Er zijn bijvoorbeeld ook partijen die heel duidelijk aangeven hoe je hun fiets, door op bepaalde knoppen te drukken, kunt opvoeren. Dat moet ook stoppen." Peter Eiselin is ook eigenaar van een populair fatbikemerk. "We gaan ervoor zorgen dat de voorlichting vanuit ons goed is", zegt hij. De merken hebben het daarnaast over strengere handhaving. Eiselin: "Er komen nog steeds containers vol illegale producten deze kant op vanuit het buitenland. Daarin moet ook de Inspectie Leefomgeving en Transport verantwoordelijkheid nemen." Ook geldt er nu nog geen verbod op het hebben van een opvoerset. Je mag deze alleen niet gebruiken. Volgens de fabrikanten staat de politie daardoor machteloos als de tool bij de controle wordt uitgeschakeld, Helmplicht en minimumleeftijd? Over een helmplicht zijn fabrikanten niet enthousiast. Dat zal er volgens de vier partijen voor zorgen dat mensen minder snel kiezen voor een elektrische fiets en daardoor meer met de auto gaan. En om een minimumleeftijd van 16 jaar staan de fabrikanten ook niet te springen. "Er zijn veel mensen die op een normale manier gebruik maken van de e-bike", aldus Niels Willems, ook eigenaar van een van de merken. Op die manier zouden 'de goeden onder de kwaden lijden'. "Al is het wel gek dat een zesjarige ook op een e-bike mag rijden." Eigenbelang Op de vraag of de fabrikanten met deze maatregelen zijn gekomen om ervoor te zorgen dat hun product niet van het fietspad hoeft te verdwijnen, antwoordt Van Beusekom: "Tuurlijk willen we dat de fietsen niet van de weg af gaan. We zijn marktpartijen en dit doen we ook uit eigen belang, maar het is ook een oproep aan alle partijen om samen te werken en impact te hebben voor een veiliger fietspad."
Lees verder