Fietstaxi's overtreden na vier jaar nog steeds nieuwe regels: "Anders verdien ik niet genoeg"

Fietstaxi's in Amsterdam moeten zich sinds vier jaar aan nieuwe regels houden. Spontaan klanten oppikken op straat mag niet meer, een ritje mag alleen op (online) reservering. Toch lijken chauffeurs zich hier niet aan te houden. Op de Dam een fietstaxi aanhouden, instappen, je eindbestemming doorgeven en gaan. Het zou niet moeten kunnen, maar bij een steekproef lukt het bijna elke keer om een fietstaxi in te stappen zonder reservering. Een reservering is al vier jaar officieel nodig, in 2020 kwam de gemeente met die regel. De reden ervan was het tegengaan van toeristenvervoer en de chaos op straat. Taxichauffeurs vertellen anoniem dat ze het niet eens zijn met de regel. "Ik kan niet zonder de mensen op straat, aan alleen reserveringen verdien ik niet genoeg", vertelt een van hen op het Rembrandtplein. Een ritje van vijftien minuten kost zo'n dertig euro. "Als ik iemand zie staan en ik zeg dat hij eerst moet reserveren, dan is hij weg en ben ik mijn klant kwijt. Dus ik moet soms wel." Door het invoeren van de regels hebben fietstaxi's geen vergunning meer nodig. "Alleen een KvK-nummer", nuanceert een van de chauffeurs op straat. Dit komt doordat ze geen spontane dienst in de openbare ruimte aanbiedt, waar die vergunning voor was bedoeld. Die zouden dus niet nodig zijn als men zich aan de regel houdt, maar de praktijk laat dus anders zien.  Daardoor ziet de gemeente minder toe op hoeveel fietstaxi's er zijn en wie de bestuurders zijn. "Het is lastig te zeggen hoeveel fietstaxi's er zijn", aldus een woordvoerder. Maar de reden daarvoor is dat de straat-taxidienst dus zou verdwijnen. "Het komt voor dat fietstaxi's dat verbod negeren of toch mensen op straat oppikken. Daar handhaven we dan ook op." Ook nog een parkeerverbod Voor het illegaal ophalen van klanten zijn sinds maart dit jaar 64 boetes uitgedeeld in stadsdeel centrum, de plek waar de meeste fietsen rondrijden. "Hoe kunnen ze nu weer zien of iemand heeft gereserveerd of niet als het niet op heterdaad is", vraagt een chauffeur die staat te wachten op een nieuwe klant zich af. Fietstaxi's mogen op drukke plekken in het centrum ook niet stilstaan, vanwege een parkeerverbod. Maar ook daarmee zijn de chauffeurs het veelal oneens. De fietstaxi's rijden steeds langzaam rond op de Dam, staan heel even stil en rijden weer een nieuw rondje: "Ik ben minder tot last als ik stilstaand wacht dan als ik heel langzaam rondjes rijd", denkt een fietser. De gemeente laat weten dat de overlast afneemt en de hoeveelheid fietstaxi's op en rondom de Dam ook afneemt: "De Dam staat niet meer vol fietstaxi's en de files met fietstaxi's en in de Damstraat en de Nieuwe Doelenstraat zijn voorbij." Volgens de chauffeurs is het onmogelijk om de regels niet te overtreden: "Ik weet niet hoe ik anders aan mijn geld kom, dus blijf ik het nu doen." Een collega: "Maar als ik nog meer boetes krijg dan moet ik hier wel mee stoppen. Dat kost nu al heel veel geld." Een van de chauffeurs: "Ik denk dat het goed is als de gemeente meedenkt. Dan zouden wij gereserveerde ritjes misschien zelfs goedkoper maken dan de spontane ritjes."

Lees verder