Files rond de stad en dan ook nog een rijstrook eruit bij de IJtunnel, maar waarom?

Sinds de nieuwe afsluiting van de binnenring van de A10 valt het automobilisten op dat er regelmatig ook een rijstrook van de IJtunnel dicht is. Het zorgt voor een nog langere reistijd, maar volgens de gemeente zit er een idee achter.  Ook vandaag was het tijdens de avondspits weer raak. "Het is al fucking druk. Waarom één baan dicht in de spits?", stuurde een taxichauffeur naar AT5. Een dag hiervoor stelde een automobilist op X dezelfde vraag aan de gemeente: "Waarom een baan dicht in de IJtunnel? Het is chaos op de weg." Andere richting Afgelopen woensdag ging de A10 Noord richting het zuiden van de stad dicht. Rijkswaterstaat raadt weggebruikers aan om via de andere richting van de A10 om te rijden, ook als dat betekent dat ze eerst driekwart van de Ring A10 terug moeten rijden.  Een hoop automobilisten zien dat niet zitten en kiezen andere routes om naar het zuiden of het centrum te gaan, zoals de IJtunnel. Een stuk verderop zijn maatregelen getroffen om verkeersdrukte door automobilisten die omrijden te voorkomen. De verbindingsweg van de A8 naar de A10 Noord is om die reden door Rijkswaterstaat namelijk afgesloten. Een woordvoerder van de gemeente ontkent dat het afsluiten van een baan van de IJtunnel dezelfde reden heeft. "Als er drukte ontstaat, gaat er een doseersysteem in", zegt de woordvoerder. "Dan gaat er een rijstrook uit, zodat er meer doorstroming ontstaat. Vanwege de werkzaamheden op de A10 en de drukte daardoor gebeurt dit vaker de laatste tijd. Ook heeft het sluiten van een rijbaan het voordeel dat de nood- en hulpdiensten een vrije baan hebben in de drukte." 20 minuten Dat de afsluiting van de rijbaan voor 'meer doorstroming' zou zorgen, was vanavond niet terug te zien op de Nieuwe Leeuwarderweg. Vanaf de Nieuwe Purmerweg stond het verkeer daar vrijwel stil. "Het woord 'doorstroming' kunnen ze echt niet gebruiken", reageert de taxichauffeur. "Ik heb jullie foto’s gestuurd. Ik heb letterlijk 20 minuten op dezelfde plek voor de tunnel gestaan. Dat is geen doseren meer."  De taxichauffeur vermoedt dat de gemeente zo wil voorkomen dat het op het Mr. Visserplein en de Weesperstraat te druk wordt. De woordvoerder van de gemeente ontkent dat en zegt dat het gaat om de IJtunnel. Daar mag, net als in andere Nederlandse tunnels, uit veiligheidsoverwegingen geen verkeer stilstaan. Het is volgens hem een wettelijke verplichting om het verkeer voor de tunnel te doseren om file te voorkomen. 

Lees verder