Fitness en zwembad jaren ontoegankelijk: bewoners eisen kwart miljoen van verhuurder
Huurders van het Detroit-gebouw aan de Veemkade in Oost stonden vanmiddag in de rechtbank tegenover verhuurder Vesteda. Zo'n honderd bewoners (71 huishoudens) eisen huurcompensatie omdat ze ruim drie jaar lang geen gebruik hebben kunnen maken van de fitnessruimte, het zwembad en de sauna in het gebouw. Terwijl ze wel de volle mep huur hebben moeten betalen. Pieter Herman betaalt maandelijks een flink bedrag voor zijn appartement in het Detroit-gebouw in het Oostelijk Havengebied. Niet alleen heeft hij een ruime woning met een fantastisch uitzicht, als hij aan zijn conditie wil werken kan Pieter naar de Healthclub op de eerste verdieping. Een beetje aan gewichten hangen, baantjes trekken in het verwarmde zwembad of even lekker zweten in de sauna. Nu kan dat allemaal weer, maar ruim drie jaar lang hebben de bewoners van het Detroit-gebouw geen gebruik kunnen maken van de voorzieningen op de eerste verdieping. "Vesteda heeft de healthclub in 2020 vanwege corona gesloten. Vervolgens hebben ze ook groot onderhoud en renovaties uitgevoerd." Omdat de huurders drie jaar lang geen gebruik hebben kunnen maken van deze faciliteiten eisen ze van de commerciële verhuurder Vesteda een huurcompensatie van 250.000 euro. Dat is tien procent van de huur die ze in al die jaren hebben betaald. "De bewoners vinden dat het een onderdeel is van wat ze huren", zegt Pieter. "En dat het ook onderdeel is van de kale huur." 'Om niet' Vesteda ziet het anders. Volgens Pieter zegt de verhuurder dat de voorzieningen een 'cadeautje' zijn waar de verhuurders verder niets extra's voor hoeven te betalen. Zo staat in de huurcontracten de overeenkomst 'om niet', wat betekent dat één partij iets geeft aan de andere partij zonder daarvoor iets terug te krijgen. "Dat klopt wel," zegt Pieter, "maar elke huurder die hier is komen wonen raakte pas op de hoogte van dit 'om niet' toen ze een hele stapel documenten moesten ondertekenen bij de start van de huur." Daarvoor werden potentiële huurders volgens Pieter door Vesteda misleid met ronkende teksten in brochures en op de website. "Zo van 'genieten met deze prachtige faciliteiten' op de plek waar je gaat wonen." De bewoners liggen wel vaker met Vesteda in de clinch over onder meer achterstallig onderhoud en te hoge servicekosten. Nu gaat het voor de rechter dus over een huurcompensatie van een kwart miljoen. En Pieter heeft er best wel vertrouwen in. "In 2016 heeft Vesteda een zaak verloren tegen een huurder in Almere. Die huurder heeft in een soortgelijke situatie 10 procent van de huur toegekend gekregen. Ook daar ging het om de clausule 'om niet'. Het gerechtshof gaf toen duidelijk aan: ''Vesteda, jullie zijn een commerciële partij, gratis cadeautjes weggeven is een illusie'." Verhuurder Vesteda wil pas reageren als de rechter - ergens in het nieuwe jaar - uitspraak heeft gedaan.
Lees verder