Geen extra fietsruimte op Amsterdamsebrug: "Als het echt druk wordt, ben je 10 jaar te laat"
De drukte op de Amsterdamsebrug is tijdens de spits af en toe al groot, maar extra ruimte voor de fietser blijft ondanks gemaakte plannen uit. Misschien nu nog niet echt nodig, maar met de ontwikkeling van Zeeburgereiland - er worden duizenden woningen gebouwd - over een aantal jaar wel. De brug is eigenlijk de enige directe fietsverbinding met de stad. De Fietsersbond voorziet daarom problemen met drukte in de toekomst. De gemeente had het plan om een fietsbrug te bouwen, direct naast de bestaande Amsterdamsebrug. Maar, zo laat verantwoordelijk wethouder Melanie van der Horst weten, er zijn meer plekken in de stad die om aandacht vragen als het om fietsdrukte gaat, en er is niet genoeg geld om alles te doen. Onbegrijpelijk, vindt Ed Eringa van de Fietsersbond. "Als je gaat wachten tot het echt te druk wordt, ben je altijd 10 jaar te laat met beleid", luidt zijn vrees. Hij vindt dat deze beslissing haaks staat op het streven om een autoluwe stad te zijn en groeiende drukte en onveiligheid op de brug, ontmoedigt de fietser, redeneert hij. 'Drukte te doen' Fietsers die tijdens de ochtendspits van de brug afkomen ervaren de drukte wisselend. "Rond de spitsuren is het wel wat voller ja", vertelt een vrouw. Een ander: "Ik vind dat het nog steeds goed te doen is." Veel fietsers gebruiken wel de wandelstrook die naast het fietspad ligt, wat soms zorgt voor hachelijke situaties met wandelaars. Toch is er, vooralsnog, geen sprake van fietsfiles. 'Scherpe keuzes' De gemeente laat in een schriftelijke reactie weten dat drukte op de fietspaden op veel plekken in de stad een probleem is. Op verschillende plekken worden maatregelen genomen om de drukte aan te pakken. De gemeente maakt hierin 'scherpe keuzes'. Omdat er niet genoeg geld is om alles te doen gaat het plan voor de extra brug naast de Amsterdamsebrug nu op de lange termijn geschoven worden, maar "die brug is op termijn wel nodig", laat de woordvoerder van verkeerswethouder Van der Horst weten. Op dit moment monitoren ze goed hoe de drukte zich op de brug ontwikkelt. Autovrij Voor Eringa van de Fietsersbond zou een rigoureuze ingreep een oplossing zijn om ervoor te zorgen dat fietsers prettiger fietsen op de brug. "Dat je deze brug, de Amsterdamsebrug, autovrij maakt", legt hij uit. "Zodat fietsers daar overheen kunnen en alle ruimte hebben en dat ook voetgangers op deze brug alle ruimte krijgen." Pont als alternatief Op de vraag of dat niet te ambitieus is, reageert Eringa stellig: "Dat is een ambitieuze situatie en dat is een ambitie die de gemeente Amsterdam zou moeten hebben." Voorlopig lijkt dit echter niet meer dan een suggestie, want de gemeente grijpt voorlopig dus niet in. Wel zetten ze nog in op het onder de aandacht brengen van de pont die nu al, alleen doordeweeks, vaart tussen het Zeeburgereiland en Sporenburg meer onder de aandacht brengen als alternatief voor de fietsroute over de Amsterdamsebrug.
Lees verder