Gemeente heeft autoluwe ambities, maar tegelijkertijd verdwijnen er P+R-plekken

Sinds deze week is er een P+R-terrein minder in de stad. Afgelopen maandag is Zeeburg 1, goed voor 220 parkeerplekken, gesloten. De plekken moeten wijken voor nieuwbouw en dat is opvallend: de gemeente waarschuwde vorige maand nog dat het aantal auto's in en rond de stad flink omlaag moet in 2025 vanwege verwachte drukte op de weg.  De P+R-plekken, die zich allemaal aan de rand van de stad bevinden, lijken juist een manier om het terugdringen van drukte op de weg in de stad te bevorderen. Nu verdwijnen er dus 202 plekken op Zeeburg, vanwege de bouw van de nieuwe stadswijk Baaibuurt West.  Automobilisten zijn verrast door de sluiting. "Ik wilde parkeren, maar ze zijn gesloten", aldus een verbaasde bestuurder. "Ik stond bij de ingang en er stond een bord dat ik er niet in mocht." Wie de Zuiderzeeweg oversteekt kan nog parkeren op Zeeburg 2, één van de elf overgebleven P+R's in de stad.  Ook minder plekken in Noord In Noord gaan ook parkeerplekken verdwijnen bij P+R Noord, vlakbij het metrostation. Het totaal gaat daar  van 440 plekken, naar 220 in 2026. Er moet een elektriciteitsstation komen en als de bouw daarvan af is, dan komt het aantal op 300. Flink minder dan nu dus. En dus zijn ook in Noord automobilisten onaangenaam verrast. "Dat zou ik heel jammer vinden, want dan wordt het voor mij onmogelijk om hier te parkeren", geeft een automobilist aan. Een vrouw die haar auto heeft geparkeerd en op weg is naar het station baalt er ook van: "Als er hier geen plekken meer zijn moet ik of naar een andere P+R die waarschijnlijk ook veel sneller vol zal raken. Of ik moet met het ov en dat is voor mij niet heel top geregeld." Het is bekend bij de gemeente dat er naar de P+R in Noord veel auto's komen. Deze is vaak vol, bevestigen ook de gebruikers. Daarom stuit het bij automobilisten tegen de borst dat de gemeente ook heeft aangegeven op den duur de P+R bij Boven 't IJ te zullen sluiten. "Dat wordt echt ruzie maken om een plekje denk ik, dus dat wordt wat." Verdwijnen van plekken opvallend Het verdwijnen van P+R-plekken is om meerdere redenen opvallend. In de Agenda Amsterdam Autoluw uit 2020 staan het beter benutten en het uitbreiden van P+R-plekken juist genoemd als maatregelen om auto's uit de binnenstad te weren. Ook waarschuwde wethouder Van der Horst onlangs voor grote drukte op de weg in 2025.  Dat staat, ook volgens weggebruikers, haaks op wat er nu gebeurt op Zeeburg en staat te gebeuren in Noord. "Heel erg tegenstrijdig, maar dat is Amsterdam nou eenmaal, we zijn het gewend", aldus een automobilist. Een ander vult aan: "De burgemeester en wethouder wil graag dat de auto uit de stad gaat, dan moet je het vergroten in plaats van verkleinen, volgens mij." Parkeren in de regio Volgens verkeerswethouder Van der Horst gaan de overige parkeerterreinen voorlopig niet inleveren op capaciteit. Maar tegelijkertijd zijn het verminderen van P+R-plekken volgens haar wel de bedoeling. "Het is natuurlijk helemaal niet zo autoluw als we mensen aanmoedigen om naar Amsterdam te komen met de auto. In onze Hubsvisie hebben we opgeschreven dat we het liefst autobezoekers al eerder in hun reis naar de stad willen afvangen op parkeerterreinen in de regio."

Lees verder