Grote tekortkomingen bij woonzorgorganisatie in Zuidoost, per direct cliëntenstop

De Amandel Bloesem Woonzorg Groep in Zuidoost voldoet niet aan de normen voor goede en veilige zorg en vertoont 'grote tekortkomingen', dat stelt Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ). Daarom mag de woonzorgorganisatie geen nieuwe cliënten aannemen en moeten binnen twee maanden de huidige risico's worden weggenomen. Het gaat om een kleinschalige organisatie die zorg biedt aan ouderen met dementie en/of een lichamelijke beperking. De inspectie bij de woonzorgorganisatie vond afgelopen 29 oktober onaangekondigd plaats. Daarbij werden 'ernstige tekortkomingen in de zorg' gesignaleerd. "Zo hebben niet alle cliënten een zorgovereenkomst met de aanbieder. Ook sluit de deskundigheid van de zorgverleners niet aan op wat de cliënten nodig hebben", aldus IGJ.  Zo zouden onder andere handelingen die risicovol zijn, niet altijd worden uitgevoerd door iemand die hier bevoegd of bekwaam voor is. Ook zouden medicijnen niet op de juiste manier bewaard en toegediend worden. IGJ: "Daarnaast wordt er door het bestuur te weinig gestuurd op de kwaliteit van de zorg." Cliëntenstop  De inspectie heeft een aanwijzing aan de woonzorgorganisatie gegeven. Dat houdt in dat de zorgaanbieder verplicht wordt tot het nemen van maatregelen om de zorg te verbeteren. Amandel Bloesem Woonzorg Groep moet voor 11 februari volgend jaar voldoen aan de normen die door de inspectie zijn gesteld.  Daarnaast geldt dus een cliëntenstop. Wanneer IGJ volgend jaar vaststelt dat de zorg op weer op het juist niveau zit, mogen er nieuwe cliënten worden aangenomen.  In een reactie aan AT5 laat Amandel Bloesem Woonzorg Groep weten 'hard bezig te zijn met het verbeteren van de kwaliteit' en verder 'geen commentaar te geven'. 

Lees verder