GVB biedt aspirant-trambestuurders hulp bij gevreesde test in strijd tegen personeelstekort
Wie trambestuurder bij het GVB wil worden, kan hulp krijgen bij de gevreesde Viennatest. Aspirant-bestuurders moeten de test, waarbij het reactievermogen wordt beoordeeld, nog voor de sollicitatieprocedure maken maar die blijkt voor veel mensen te lastig. Met de 'examentraining' hoopt de vervoerder het gierende personeelstekort aan te pakken. Voormalig gemeenteraadslid Guido Frankfurther besloot vorig jaar zijn droom om trambestuurder te worden na te jagen, maar stond op de dag van de sollicitatie binnen een halfuur weer buiten omdat hij de test niet haalde. De test is volgens Frankfurther dan ook veel te moeilijk. "Ik heb veertig jaar rijervaring, ik kan goed tafeltennissen, ik kan een vlieg uit de lucht vangen, maar hier kwam ik dus niet doorheen", zei hij eerder tegen AT5. Bekijk hieronder de reportage die AT5 vorig jaar maakte over de test: Frankfurther had destijds van het GVB vernomen dat van de duizend mensen die solliciteren er slechts twaalf trambestuurder worden en dus pleitte hij voor een training om de test alsnog te halen. "Voor praktische en theoretische autorijexamen en voor je eindexamen op school mag je eindeloos oefenen, waarom zou je dan niet een kortdurende training voor deze Viennatest mogen volgen?", redeneerde hij. Daar is het GVB het mee eens en dus is er hulp voor mensen die de test niet halen. Als de kandidaat de Viennatest niet haalt, dan gaat het bedrijf dat de werving voor het GVB doet met de kandidaat in gesprek om te kijken waar de moeilijkheid lag en of dit te verbeteren is. "Er is de mogelijkheid om op een computer te oefenen als de kandidaat niet zo computervaardig is. Daarnaast is er ook extra begeleiding als de kandidaat nog niet het benodigde niveau heeft behaald en met extra aandacht dit wel zou kunnen behalen", legt een GVB-woordvoerder uit. Grote stap Een goed functionerend tramnet is volgens Frankfurther, vicevoorzitter van belangenvereniging MKB Amsterdam, van groot belang voor de vitaliteit van de stad: "Maar dan moeten die trams wel bestuurd kunnen worden. Dat het GVB de ondersteuning voor de knoppentest nu structureel gaat aanbieden, zie ik als een grote stap en zal echt zoden aan de dijk zetten." Frankfurther gaat ondanks de training niet zelf nog een keer proberen om trambestuurder te worden. Hij is inmiddels druk met ander werk: "Maar ik sluit voor de toekomst niks uit."
Lees verder