GVB-bussen die arrestanten vervoeren soms uit lopende dienstregeling gehaald
De grote hoeveelheid demonstraties en de daarbij horende aanhoudingen heeft impact op vervoersbedrijf GVB. Wanneer de politie een beroep doet op een bus om arrestanten mee te vervoeren zijn de gevolgen in alle lagen van het bedrijf voelbaar. Niet alleen omdat er soms bussen uit de dienstregeling worden gehaald, maar ook vanwege gesloopte bussen en de mentale impact die dit type vervoer heeft op chauffeurs. Het beeld van GVB-bussen die volgepakt zitten met reizigers zonder kaartje zien we weer steeds vaker. Alleen zijn het nu geen zwartrijders, maar arrestanten die door de politie worden verplaatst. En dat is dit jaar meer dan ooit gebeurd. Al vijftien keer deed de politie een beroep op het GVB om een bus te regelen en daarmee dus ook een GVB-chauffeur in te zetten voor arrestantenvervoer. "Ik weet uit ervaring van collega's dat het bij de ene een gemoedelijke sfeer was en er helemaal niks gebeurde", geeft Richard Luckehoff, voorzitter Groepsbestuur GVB aan. "In het verleden zijn er ook wel supporters geweest en dan wordt een bus wel eens gesloopt." 9 bussen De afgelopen weken waren, ook voor het GVB, extreem. In vijf dagen tijd ging het om negen bussen. Die werden ingezet voor het verplaatsen van Maccabi-supporters of mensen die bij een door de burgemeester verboden demonstraties waren. "De ideale situatie zou zijn dat er geen acties meer worden gevoerd en geen arrestanten meer zijn", aldus Luckehoff. "Alleen die arrestanten zijn er. Ik hoop dat de mensen die worden vervoerd met die bussen het besef en begrip hebben dat degene die de bus rijdt geen partij is in het conflict." Maar hoe gaat het in zijn werk? De politie belt de coördinator bij de verkeersleiding van het GVB met het verzoek dat er arrestantenvervoer moet worden ingezet. Soms dagen, soms slechts enkele uren van tevoren. Als er genoeg tijd is wordt er een bus uit de garage gereserveerd en wordt een extra chauffeur ingezet, maar soms komt het dus voor dat er een bus uit de dienstregeling wordt gehaald. Al met al is de belangrijkste afspraak dat er altijd politieagenten mee gaan in de bus. Dat is voor Luckehoff ook een absolute voorwaarde. "De veiligheid voor het personeel dat is voor ons het allerbelangrijkste." Tegelijkertijd hoopt hij dat reizigers zo min mogelijk overlast ervaren, maar er zijn situaties dat er dus een bus uit de dienstregeling wordt gehaald. In dat geval zijn er gevolgen voor reizigers. "Als een bus één keer in het kwartier zou rijden en net die ene bus wordt er tussenuit gehaald, dat zou betekenen dat er op een halte een half uur geen bus komt", legt Luckehoff uit. "Dat vinden we ontzettend vervelend voor de passagiers die staan te wachten op de halte. Er is opeens een half uur geen bus."
Lees verder