GVB krijgt 'herstelkans' om ov in stad te verzorgen: "Intentie om er samen uit te komen"
Het GVB krijgt een zogenaamde 'herstelkans' om een nieuwe bieding te doen aan de Vervoerregio Amsterdam. De huidige concessie wordt met maximaal twee jaar verlengd om het vervoerbedrijf de kans te geven om met een verbeterd voorstel te komen. "Als de bieding voldoet aan alle eisen kan de nieuwe concessie Amsterdam per 1 april 2025 ingaan", aldus verantwoordelijk wethouder Van der Horst. In september werd duidelijk dat het nog onzeker was of GVB ook de komende 11 jaar verantwoordelijk zou zijn voor het openbaar vervoer in de stad. Op 26 juli ontving de Vervoerregio Amsterdam een bieding van GVB voor de Concessie Amsterdam 2025, die van onvoldoende kwaliteit bleek te zijn. Het dagelijks bestuur van de vervoersregio besluit nu toch om het GVB een herstelkans te gunnen. Wethouder Melanie van der Horst (Vervoer) laat weten dat er de afgelopen tijd 'intensief en constructief' met elkaar gepraat is. "Onze intentie is om er samen uit te komen. Er is nog veel werk te verzetten, maar we hebben er voldoende vertrouwen in dat het gaat lukken om begin volgend jaar een goede bieding te ontvangen." Verlenging De huidige overeenkomst wordt met twee jaar verlengd 'onder gelijkluidende voorwaarden'. Dat houdt in dat dezelfde regels als nu van toepassing zijn. "Door de huidige concessie te verlengen hoeft er niet onderhandeld te worden over de spelregels die voor de verlenging gelden. Daarmee blijft het ov rijden in Amsterdam en dat geeft rust aan de reizigers en het personeel", aldus Van der Horst. In 2026 gaat een lijnennet in wat past bij de nieuwe concessie. Dienstregeling Reizigers zullen niks van merken van de overgangsperiode rondom de concessie, de dienstregeling lijkt op die van afgelopen jaar, met enkele veranderingen. Zo zal er maart volgend jaar waarschijnlijk een bus naar de Eendracht rijden, wanneer de werkzaamheden in de wijk zijn afgerond. Ook zal de nieuwe buslijn 360 in de nieuwe woonwijk Strandeiland gaan rijden, voor een betere aansluiting met de rest van de stad. "Omdat GVB nog steeds kampt met personeelstekort gaan enkele lijnen verdeeld over de stad, op rustige tijden, minder vaak rijden", aldus Vervoerregio Amsterdam. Arriva en Connexxion lieten in september tegenover De Telegraaf weten dat zij interesse hebben om het openbaar vervoer in de stad te verzorgen. "Wij kunnen meer leveren voor hetzelfde geld", liet een woordvoerder van Arriva toen weten. Vervoersmaatschappij Connexxion liet weten 'niet inhoudelijk te willen reageren' op het nieuws over het GVB.
Lees verder