GVB-personeel hoopt met staking akkoord af te dwingen: "Maar als het nodig is gaan we door"

Het openbaar vervoer in de stad lag tot 8.00 uur vanmorgen volledig stil door een staking van het GVB-personeel. De inzet: een verbeterde Regeling voor Vervroegde Uittreding (RVU). Het stakende GVB-personeel verzamelde vanmorgen nog voor de zon op was bij de remise aan de Jan Tooropstraat in West. Tot 8.00 uur reden er geen trams, metro's of bussen. En dus stonden de chauffeurs met een kop koffie in de hand te wachten tot ze met hun bussen de stad in konden gaan.  Fiets De weg op zonder daar een tram of bus te zien was ook voor het personeel een aparte gewaarwording. "Ik ben fietsend naar mijn werk toegekomen en je hoorde geen tram, bus of metro in het verkeer", beschrijft GVB-medewerker Hulya Ogretici. "En dat is best bijzonder inderdaad, om dat niet te horen." Voor de vakbonden is het een drukke week. Zo werd er gisteren bij Schiphol geprotesteerd door schoonmakers en morgen staakt het NS-personeel en ook het streekvervoer zal dan van 4.00 uur tot 8.00 uur niet rijden. Verbeterde regeling Het doel van de acties is gemeenschappelijk. "We staan hier vanochtend omdat we willen dat er een verlengde en verbeterde regeling komt voor mensen met zwaar werk", legt CNV-bestuurder Jan Pieter Daems uit. "De huidige regeling loopt volgend jaar af en wij willen dat die permanent verlengd wordt en dat die verbeterd wordt zodat meer mensen, ook met een laag inkomen, daar gebruik van kunnen maken." Als handhaver is Hulya enigszins voorbereid op meer chagrijn tijdens de ochtendspits wanneer de dienstregeling is hervat. Ze verwacht minder vrolijke reizigers. "Ik denk wel voornamelijk geïrriteerd", beschrijft ze. "Je verwacht natuurlijk wel dat de bus op tijd komt en dat je kunt vertrekken naar je werk toe of naar je bestemming."  Hoop op begrip Maar ze voelt zich niet schuldig over de acties, want ze vindt het hard nodig. "Ik wil eindelijk een keer dat ze ons horen en dat verdere acties niet nodig zullen zijn", geeft ze aan. "Wij staan hier ergens voor en we willen onze stem laten horen. Dat kan niet op een andere manier, dat kan alleen zo. Ik hoop dan ook dat reizigers daar begrip voor hebben." Op de solidariteit van de reiziger wordt ook door de vakbonden een beroep gedaan. "Dit zijn mensen die zwaar werken hebben en die zitten voor dag en dauw voor ons op de tram, in de metro of in de bus", beschrijft CNV-bestuurder Daems. "En dat houd je gewoon niet vol tot je 67ste. En als je dat niet volhoudt, dan is het rechtvaardig dat je er eerder uit kan. Ik geloof echt dat reizigers daar begrip voor hebben." Traditie Hoewel hij niet op de zaken vooruit wil lopen, sluit hij één ding niet uit: als er geen akkoord wordt bereikt, dan volgen er nieuwe acties. "Dan hebben wij als vakbonden een goede traditie, en dat is dat we uiteindelijk in actie blijven, totdat we hebben wat we willen", vertelt hij. "En als dat nodig is, dan zou ik het heel vervelend vinden, maar dan is het wel wat het is." 

Lees verder