Herstructurering kruising bij Pontsteiger valt niet lekker in de buurt: "Dit is gewoon dom"

Bewoners van en rondom de Van Diemenstraat in West zijn niet helemaal blij met de herstructureringsplannen van de gemeente in hun buurt. Bij de kruising vlakbij de Pontsteiger is door de drukte al jaren een onveilige verkeerssituatie. De nieuwe plannen zouden dat moeten oplossen, maar volgens buurtbewoner en lector stadslogistiek Walther Ploos van Amstel lossen die niets op en wordt het alleen maar erger. Met bussen, vrachtwagens, touringcars en ongeveer 3500 fietsers in de spits is de route tussen de Van Diemenstraat en de kruising met de Pontsteiger een drukke verkeersader. Naar verwachting rijden er in 2035 minimaal 20.000 voertuigen per dag over die route.  Volgens buurtbewoners is de situatie al jaren onveilig en dus hoog tijd voor een nieuwe inrichting. Daar kwam de gemeente begin dit jaar mee maar dat nieuwe ontwerp gaat alleen over de Van Diemenstraat, niet over de Westerkeersluis en de kruising bij Pontsteiger. "Je kan toch niet een plan maken dat vlak voor een brug stopt, dan ben je toch dwaas?", aldus Ploos van Amstel.  Basisschool Basisschool De Zeeheld ligt nu nog aan een fietspad aan de Van Diemenstraat maar in de nieuwe situatie moeten ouders oversteken of hun kinderen via de Houtmankade afzetten. En dat is verre van ideaal zegt directeur Nadine Duymaer van Twist: "Het is nu op die Houtmankade al chaos elke ochtend met een horecazaak en vuilcontainers die geleegd moeten worden. En dan ook nog 340 kinderen van en naar school brengen. Ik ben echt bang dat er een naar ongeluk gaat gebeuren." Door de grens van het projectgebied zal het nieuwe dubbele fietspad aan de noordkant van de Van Diemenstraat bij de brug opeens veranderen in een enkel fietspad. Ploos van Amstel is blij met het dubbele fietspad want het is een belangrijke verkeersader van West naar de binnenstad. Maar de onderbreking op de Westerkeersluis is volgens hem 'gewoon dom'. "Je ziet nu al dat mensen daar totaal lak aan hebben. Stel je voor dat je of hier rechtdoor fietst of drie keer over moet steken terwijl je ziet dat de pont er ligt. De gemeente moet meer rekening houden met het gedrag van mensen."  Inspraakbijeenkomst Tijdens de inspraakbijeenkomst begin oktober kwam er zo veel kritiek op het voorlopig ontwerp dat het participatietraject moest worden stopgezet en aangepast. In november komt een speciale klankbordgroep uit de buurt bijeen om met de gemeente de plannen opnieuw te bekijken. Maar van die plannen hebben zowel Ploos van Amstel als Duymaer van Twist nog geen bericht gekregen. "Het mooie is dat volgens mij alleen mensen aan die andere kant van de brug in die klankbordgroep zitten, want dat valt binnen het projectgebied. Ze maken dus weer dezelfde fout", legt Ploos van Amstel.  De gemeente laat weten dat het participatietraject is verlengd maar dat de originele planning van de herinrichting blijft staan. "Het participatietraject loopt nog. Op dit moment wordt een klankbordgroep samengesteld om het voorontwerp mee te bespreken. Daaruit komen eventuele aanpassingen aan het voorontwerp, de aanpassingen worden voorgelegd aan de stadsdeelbestuurder en de buurt. Daarna wordt het definitief ontwerp vastgesteld. Het is de bedoeling dat de werkzaamheden begin 2026 beginnen. Dit is nog volgens de projectplanning en het is dus niet uitgesteld." 

Lees verder