Historie of commercie? Waar veel clubs hun logo simpeler maken, gaat Ajax juist terug in de tijd
Tot grote blijdschap van heel veel fans is het klassieke Ajaxlogo uit 1928 terug. In een tijd dat veel clubs juist kiezen voor het versimpelen van hun logo, slaat Ajax een andere weg in. "Ze maken historie belangrijker dan commercie." Reinier Steures is eigenaar van een reclamebureau in de Jordaan en maakte dit weekend een klein vreugdedansje toen hij hoorde dat het klassieke logo terugkeert. "Al mijn Ajax-apps ontploften. Het is voor de fans geweldig nieuws. Maar als marketeer zie ik ook wel moeilijkheden." Allereerst is het klassieke logo heel gedetailleerd, wat het volgens Steures lastig maakt om te drukken. "Je moet al die kleine streepjes gaan borduren. Dat kost heel veel tijd. En tijd kost geld en dat heeft Ajax op dit moment niet. Hoe simpeler een logo is, hoe makkelijker het ook is om een logo voor digitaal te maken die herkenbaar is op je telefoon." Ajax is met dit logo volgens Steuren dan wel weer een voorloper. "Je ziet dat veel voetbalclubs, zoals Juventus en Inter Milan, hun logo's steeds simpeler maken waardoor al die logo's weer op elkaar gaan lijken. Ajax onderscheidt zich daarom juist op dit moment door terug in de tijd te gaan."
Lees verder