Honderden bootwrakken in de stad, aantal afgelopen jaar bijna verdubbeld
Het aantal bootwrakken in Amsterdam is het afgelopen jaar behoorlijk toegenomen. Dit komt doordat er meer regen is gevallen en doordat er tijdens de coronaperiode meer bootjes zijn gekocht, waar deels niet meer naar wordt omgekeken. De wrakken moeten stuk voor stuk uit het water worden gehaald worden door de afdeling nautisch toezicht. AT5 vaart mee met schippers Jan-Willem Pranger en Richard Matser. Richard vaart al 35 jaar voor waternet en haalt onder andere bootwrakken uit het Amsterdamse water. In de afgelopen jaren is het aantal bootwrakken in Amsterdam flink gestegen. In 2023 werden in totaal 425 bootjes gelicht. Dit is een flinke toename vergeleken met eerdere jaren. In 2022 was het totale aantal wrakken 230, terwijl in 2021 dit 219 wrakken waren. De toename wordt onder andere veroorzaakt door de grote hoeveelheden regen. Door de regen stroomt er meer water in de boten. Ook maken er minder mensen gebruik van hun boot na corona. Wat tot gevolg heeft dat de booteigenaren minder vaak hun boot controleren op gebreken. Wanneer een wrak? Maar wanneer mag je een boot een wrak noemen? "Dit is wanneer er een vrije inloop van water is, wat betekent dat water erin en eruit kan stromen, vastliggen op de bodem of dat ze strak ik hun touwen hangen", zegt Walter Weg. Hij is vaarweginspecteur bij de afdeling nautisch toezicht van de gemeente. Indien mogelijk worden de eigenaren op de hoogte gesteld dat hun boot binnen veertien dagen gelicht zal worden. Als de boot direct gevaar, hinder of mogelijk schade kan veroorzaken wordt de boot direct weggehaald. De kosten die verbonden zijn aan het lichten en vernietigen is 735 euro. Om te voorkomen dat je bootje als wrak wordt geconstateerd raadt Nautisch Toezicht aan om minimaal één keer per veertien dagen je bootje te checken. Op deze manier kan de booteigenaar veilig varen en hoeft Waternet de bootjes niet te lichten.
Lees verder