Honderden voertuigen per week kregen boze smiley door 'lawaaiflitsers'
'Te luid' en dan gevolgd door een rode boze smiley. Op vier plekken in de stad hingen er van vorig jaar augustus tot begin februari zogenoemde 'lawaaiflitsers', die bij een luider geluid dan 80 decibel de smiley laten zien aan de bestuurders. En veel bestuurders zagen die, honderden voertuigen per week produceerden namelijk een te hard geluid. Een boete kregen ze niet, maar op de Molenaarsweg in Noord, de Europaboulevard in Zuid, de Stadhouderskade in Zuid en Tussen Meer in Nieuw-West moesten bestuurders door de borden gemotiveerd worden om de uitlaten minder hard te laten brullen. Van 150 tot 600 per week En brullen dat deden heel wat voertuigen in die weken. Zo waren er de meeste weken op de Europaboulevard meer dan 300 voertuigen geregistreerd die te luid waren en gold dat voor de Molenaarsweg zelf voor meestal 400 per week. Op de weg in Noord reden er twee weken in september zelfs meer dan 600 voertuigen die luider dan 80 decibel waren. Op de Stadhouderskade werd wekelijks ook behoorlijk geluid gemaakt, zo tussen de 300 en 400 voertuigen. Opvallend is dat op Tussen Meer een groot verschil zit met de rest van de meetpunten. De luidste week kende zo'n 150 voertuigen en het gemiddelde lag onder de honderd. Tussen Meer 's avonds luid Op drie van de vier meetpunten reden er overdag meer te luide voertuigen in vergelijking met 's avonds. Gemiddeld was dat overdag vier voertuigen en in de avond twee. Alleen op Tussen Meer was dat anders, daar werd juist meer geluid geproduceerd door voertuigen in de late uurtjes. In 2019 waren bewoners van de straat al helemaal klaar met motoren die zoveel geluid maakten. "Als je aan de straatkant slaapt, dan slaap je niet lekker", vertelde een buurtbewoner destijds aan AT5. "Het is verschrikkelijk. Ik snap niet waarom ze zo'n herrie moeten maken. Ze hebben gewoon geen respect." Ook de onderzoekers beamen dat de buurt, ondanks het minder aantal luide voertuigen, toch meer overlast kunnen ervaren. "De woningen liggen bij deze locatie dicht tegen de weg aan en hier kunnen ook passages met een lager geluidsniveau tot overlast leiden." Het zou dan vooral gaan om aangepaste voertuigen waarvan de eigenaren 'duidelijk gezien gehoorden willen worden'. Effect gehad? Of de smileys nou effect hebben gehad op het rijgedrag, hebben de onderzoekers ook een antwoord. Ze vergeleken het rijgedrag tussen weken met en zonder de lawaaiflitsers. Voorzichtig concludeerden de onderzoekers dat de proef wel succesvol is geweest. "Verkeersdeelnemers lijken in hun gedrag positief te reageren op de borden en bijbehorende boodschap. Het zorgt voor een relatief grotere afname." Nu was de pilot dus vooral om het rijgedrag van de bestuurders aan te passen, maar werd er niet gestraft als het voertuig daadwerkelijk te luid was. Het lijkt erop dat de gemeente dat later wel kan gaan doen. Uit een ander onderzoek dat het stadsbestuur liet uitvoeren blijkt dat de technologie zowel technisch als juridisch haalbaar is. De geluidsflitspaal wordt dan gekoppeld aan een normale flitser, die wel het kenteken kan lezen.
Lees verder