Illustrator Gijs Kant op Kaboom festival: "Ik teken liever een oude opa dan een jonge meid!"
Het Kaboom Animation Festival is weer van start gegaan. In Amsterdam en Utrecht kun je tot en met 14 april terecht voor de nieuwste animatiefilms uit binnen en buitenland. Debutant op het festival is de Amsterdamse illustrator Gijs Kast. Hij maakte de korte animatiefilm, genaamd Storm. "Iedereen komt wel eens in zwaar weer in zijn leven. De vraag is wat dat met je doet." Gijs is heel blij dat zijn korte film door het Kaboom festival is opgepikt, want hij voelt zich op de eerste plaats illustrator en geen animator. Voor het NRC en Het Parool maakte hij illustraties bij artikelen. Daarin zien we bijvoorbeeld Mark Rutte als koning Toto en een afbrokkelend borstbeeld van Matthijs van Nieuwkerk. De stijl is realistisch, maar er zit altijd een rauw randje aan. "Ik poets mijn tekeningen nooit te veel op. Tekeningen zijn vaak mijn eerste schetsen. Die bewerk ik dan nog wel na in Photoshop, daar kleur ik ze in. Want als je de tekening te veel glad trekt maak je hem ook vaak kapot," legt Gijs uit. Tekst gaat door onder de foto. Op het festival is Gijs zijn getekende animatiefilm Stom te zien. Een film waarin je een man in pak ziet, die dansend door het stormachtige leven beweegt. De man in pak weerstaat hoosbuien en donderend onweer, maar krabbelt steeds weer op. "Iedereen maakt wel stormachtige periodes mee in zijn leven, waar hij weer anders uit komt," vertelt Gijs. "De schrijver Murakami zegt dat heel mooi: Hoe zet je jezelf weer in elkaar als je door een storm in stukjes bent gescheurd. Dat idee zit erachter." Gijs maakte de film samen met muzikant Bardo Kamp en danser Simon Bus. Hoewel de video nog geen drie minuten duurt, zitten er heel veel werkuren in. "Ik heb een stapel van meer dan tweeduizend tekeningen liggen en ik heb er ongeveer twee jaar aan gewerkt, naast het werken voor de kranten dan," vertelt Gijs. Rol van AI In de creatieve sector wordt steeds vaker gediscussieerd over wat de rol is van artificial intelligence (AI) zou kunnen zijn. Gijs tegenover positief tegenover het gebruik van AI: "Op zich zou ik het wel als tool willen gebruiken om wat werk over te nemen. Bijvoorbeeld bij het inkleuren van tekeningen of het aanvullen van frames tussen verschillende tekeningen," vertelt Gijs. "Ik ben er niet zo bang voor. Als mijn eigen stijl maar behouden blijft, dat is natuurlijk het belangrijkste." Tekst gaat door onder de video. Nog even terug naar de illustraties. Enkele jaren geleden maakte Gijs een bijzondere serie over winkelcentra in Amsterdam waar ook het boek Plaza van verscheen. Daar ging Gijs voor op pad met een fototoestel, langs de verschillende winkelcentra in Amsterdam. "Ik loop dan rond om de sfeer te proeven en foto's te maken van mensen. Later maak ik daar dan tekeningen van en geef ik mijn eigen draai eraan," vertelt Gijs. Wat opvalt in de tekeningen is een voorkeur voor oude mensen. "Ik teken liever een oude opa dan een jonge meid" vertelt Gijs. "In oudere mensen zit meer drama en verhaal. Die rimpels zijn er niet voor niks denk ik altijd." Tegengas Gijs wil met zijn tekeningen ook tegengas geven aan de trend dat iedereen zich tegenwoordig op social media van de mooiste kant wil laten zien en de filters die mensen mooier maken. "In mijn tekeningen zit veel meer de sterfelijkheid van de mens, het verval, de lelijkheid en wat je kan verwachten als je ouder wordt." Dat klinkt misschien wat somber maar de tekeningen van Gijs zijn eigenlijk vooral om met een glimlach te bekijken. "Ik ben zelf ook helemaal geen somber type, maar best vrolijk," zegt hij lachend. Kaboom Animation Festival is van 5 tot en met 14 april in Amsterdam, Utrecht en Online.
Lees verder