Is weren van riviercruisetoerist wel verstandig? "Leefbaarheid gaat even boven economie"
Wie op de Wallen woont, weet: niet elke toerist geeft dezelfde hoeveelheid overlast. Maar niet elke bezoekersstroom is even goed te reguleren. Voor de sector waar de gemeente wél grip op heeft, zijn de druiven daarom zuur: de riviercruises moeten met de helft inkrimpen - ook al zijn hun gasten over het algemeen alleen maar 'nette mensen'. Een oppositieraadslid. De directeur van de ondernemersvereniging. Een bestuurder van Cruise Port Amsterdam. Het is een gemêleerd publiek, woensdagochtend op de Stopera bij de toelichting van het collegebesluit door havenwethouder Hester van Buren. Allemaal snappen ze heus wel dat de hoofdstad snakt naar een beter behapbare toeristenstroom. En dat ook de riviercruiserederijen daaraan een steentje moeten bijdragen. Maar dat de gemeente het aantal boten in 2028 met de helft wil terug hebben gebracht, is schrikken. "Deze sector draagt iets bij aan de stad", zegt Kees Noorman van de ondernemersvereniging ORAM. Kune Burgers, gemeenteraadslid voor de VVD, valt hem bij: "Dit is een maatregel die niet in het voordeel is van bedrijven en ondernemers rondom de haven." Gevolgen Bovendien, zeggen de critici: houd je hier wel de juiste toerist mee weg? "Deze toeristen zijn over het algemeen 55-plus, zijn geïnteresseerd in de wereld om hen heen", schetst Monic van der Heyden van Cruise Port Amsterdam. En, zegt ze: "Ze hebben flink wat te besteden." Een reductie van vijftig procent heeft dus ook financiële gevolgen, blijkt uit een rapport van een economisch onderzoeksbureau. De Nederlandse economie zou er 74 miljoen euro door mislopen. 1138 banen zouden verdwijnen, verdeeld over 815 fte's. Het merendeel van de schade komt voor de rekening van de hoofdstedelijke economie. Keuzes maken Maar het college is vastbesloten. "Het gaat om de drukte, niet om welke toerist wel welkom is en welke niet", zegt wethouder Van Buren. "We hebben de opdracht gekregen van de Amsterdammers om het overtoerisme aan te pakken." Dat ook de gemeente dat in de portemonnee zal voelen, bijvoorbeeld door het mislopen van toeristenbelasting, is wat Van Buren ondergeschikt aan die opdracht. Bovendien, stelt de wethouder, is het niet zo dat de riviercruises als enige de klappen voelen: ook de hotelsector en Airbnb hebben te maken met beperkende maatregelen. "En voor de zomer wil ik met een voorstel komen voor de zeecruises." De sector hoopt dat het stadsbestuur zich nog zal bedenken. "Het aandeel van de riviercruisepassagiers op het totaal aantal toeristen is 1,8 procent", zegt Van der Heyden. "Je moet je afvragen of dit dan echt uit gaat maken." Ook ORAM-directeur Noorman heeft moeite zijn ontevredenheid over het plan te verbergen. "Dit is een maatregel waarvan ik zou zeggen: doe het niet. Richt je op andere toeristen als je die zo problematisch vindt."
Lees verder