Lift-ellende bij metro's: op ruim een derde van de stations doet 'ie het niet
Op ruim een derde van alle metrostations in Amsterdam doet de lift het niet. Het gaat om 14, van de 38 metrostations in totaal. Tien van de veertien metrostations zijn zelfs voor mindervaliden helemaal onbereikbaar; zo hebben negen stations maar één lift en de twee liften op station Lelylaan doen het beide niet. Naast 38 metrostations heeft het GVB nog 12 tramhaltes met liften. In totaal zijn er 21 liften van de 93 liften dat het GVB in beheer heeft buiten gebruik. "Op 21 locaties staan er liften stil waarvan 14 metrostations zijn. Dit wil overigens niet zeggen dat alle 14 metrostations onbereikbaar zijn. Sommige stations hebben meerdere liften of zijn via alternatief vervoer bereikbaar. Ook kan een busje op afroep worden gebeld", vertelt een woordvoerder van het GVB. Het GVB biedt excuses aan voor de situatie, maar laat weten dat het voornamelijk ligt aan de lange wachttijden van kapotte onderdelen. Een structurele aanpak is er pas wanneer de oude liften worden vervangen, maar dat kan niet van vandaag op morgen gebeuren, vertelt de directeur Techniek bij het GVB Paul Carstens. Op één traject is het helemaal ellende op het moment: zo zijn er van de tien metrostations tussen de Isolatorweg en station Zuid, zeven stations onbereikbaar voor mindervaliden. Dat geldt ook voor de Henk Sneevlietweg, waar Frans Rademaker vlakbij woont. Hij is mindervalide en afhankelijk van de metro. "Mijn actieradius is klein. Ik heb beperkte mogelijkheden om weg te gaan", vertelt hij. Omfietsen naar de Heemstedestraat heeft voor hem geen zin, want ook daar doet de lift het niet. Alternatief vervoer Het gaat dus voornamelijk om oude liften, die pas op termijn vervangen kunnen worden. Daarom zegt het GVB een verbeterprogramma te hebben gestart om de defecten van liften sneller op de radar te krijgen. Maar voor het traject tussen de Isolatorweg en Zuid, lijkt dat programma nog niet helemaal op te gaan. Carstens wijst dan ook op het alternatieve vervoer dat mensen die afhankelijk zijn van de lift, zoals Rademaker, kunnen bellen. In de praktijk wordt daar nog maar weinig gebruik van gemaakt. "Mogelijk kunnen we daar nog op verbeteren, zodat iedereen op de hoogte is van het alternatieve vervoer en mogelijk moeten we dat nog beter uitleggen", aldus Carstens.
Lees verder