Logistieke monsterklus in 'pakketstad' Amsterdam: overvolle pakketpunten en gejaagde bezorgers

Het aantal pakketten dat in ons land besteld wordt is in de afgelopen jaren enorm gestegen en dat merk je in de stad. Lange rijen voor pakketpunten, talloze bestelbusjes die kriskras door de stad rijden en geautomatiseerde pakketautomaten. Met recht kan Amsterdam een echte pakketstad worden genoemd.  Er worden miljoenen pakketten per jaar besteld en geleverd. Dat doen particulieren onderling, van bedrijf naar particulier of tussen bedrijven. Het duizelingwekkend aantal pakketten dat dagelijks de stad in komt, legt een ingewikkelde weg af. En wanneer je in alle gemak van achter je laptop een bestelling plaatst heb je niet door wat voor logistieke monsteroperatie erachter schuilt. Het pakje kan van over de hele wereld komen, maar legt vaak vanuit een sorteercentrum aan de rand van de stad de laatste kilometers af tot de eindbestemming.  Bezorgklus Dat gebeurt over het algemeen door een bezorger, die vanuit het sorteercentrum naar de stad rijdt om daar te beginnen aan zijn klus: ervoor zorgen dat aan het eind van de dag de tientallen dozen de bus voorgoed uit zijn. Diezelfde dozen worden iedere dag eigenhandig door de chauffeur de bus in getild. Automatiseren is geen optie, zegt DPD-bezorger Ridvan. "Het systeem maakt een volgorde voor je, maar die vind ik niet altijd even logisch. Ik zou het niet fijn vinden als iemand anders voor me zou laden." Vroeger had je maar één optie, maar inmiddels kun je kiezen voor bezorging aan huis, een pakketkluis of een pakketpunt. En vooral die pakketpunten zijn populair en ontzettend druk. "Als ik eenmaal de deur open begint er al een rij van 20-30 personen en dat blijft doorgaan", beschrijft pakketpunteigenaar Emre Gogdemir. Er zitten honderden pakketpunten in de stad en ieder pakketpunt werkt anders, want sommige hebben slechts enkele bezorgdiensten die je er kunt ophalen, andere hebben ze allemaal. Postnl werkt alleen met winkels waar alleen die pakketten kunnen worden opgehaald. De particuliere zaken kiezen met welke aanbieders ze willen samenwerken. Maar de rijen zijn niet weg te denken. Coronatijd kantelpunt De coronatijd speelde een grote rol in de populariteit van online bestellen en daarmee steeg het aantal bezorgde pakketten in ons land flink. In 2019 waren dat er nog 339 miljoen, maar in 2021 steeg het naar 654 miljoen blijkt uit de post- en pakketmonitor 2023 van de Autoriteit Consument & Markt. Enorme hoeveelheden, waar winkeliers handig op in speelden. In de periode dat zij hun winkel gedwongen moesten sluiten, doopten ze de zaak om tot pakketpunt. Dat deed Jan Ronald Stelstra ook met zijn Giftshop Effeness en inmiddels weet hij niet meer beter. "We gaan constant door de namen heen dus je hebt veel meer contact met de klant", vertelt hij. "En mijn collega is goed met namen. Dat maakt het persoonlijk en leuk. Dus je hebt ook echt een buurtfunctie." Maar wat de ideale manier is? Daar heeft DPD-ceo Erik Uljee geen antwoord op. "Het gaat erom dat we de levering zo effectief mogelijk kunnen doen", aldus Uljee. "Of je nou levert op een pakketpunt, een kluis of bij iemand thuis. De communicatie rondom zo'n zending, dat is cruciaal. Dat we goed afstemmen met de eindconsument, zodat we niet twee of drie keer voor zo'n pakket hoeven te rijden."

Lees verder