Meneer Van Kuik (85) zit door kapotte lift vast op zestiende etage
Een probleem met de lift in een appartementencomplex aan de Karspeldreef in Amsterdam-Zuidoost zorgt ervoor dat de 85-jarige meneer Van Kuik al dagen niet naar buiten kan. Van Kuik heeft een verlamming in zijn benen en voeten en kan daardoor niet met de trap. Eerder deze maand was de lift al tien dagen stuk. Vrijdag leken de reparatiepogingen succesvol, maar dit weekend ging de lift weer stuk. Ook gisteren werd er nog geprobeerd de lift weer op een veilige manier te laten functioneren, maar dat is nog niet gelukt. Van Kuik is nu voor zijn boodschappen en maaltijden afhankelijk van anderen, zoals zijn zoon en stiefzoon. Hij heeft het er moeilijk mee, want Van Kuik was ondanks zijn hoge leeftijd nog heel zelfstandig. "De overgave die je moet doen, dat vind ik toch moeilijk. Afgezien van het feit dat je blij bent dat er mensen zijn die dat voor je over hebben, want ik neem aan dat er ook mensen zijn die dat niet hebben." Ook bewoners die de trap wel kunnen gebruiken hebben grote moeite met de kapotte lift. "Elke keer repareren, repareren, en dan gaat-ie toch weer stuk. En nu is het afwachten", vertelt iemand die in het trappenhuis op adem moet komen. Een ander: "Het is gewoon echt niet te doen. Als er een noodgeval is en er moet bijvoorbeeld een ambulance komen, dan kunnen ze moeilijk met de trap." Het pand is van verhuurder ERESM. Bewoners zijn niet te spreken over de communicatie met de verhuurder, die hen niet actief zou informeren over het probleem met de lift. "Ik moet steeds actief achter informatie aan, en dat vind ik eigenlijk buitengewoon slecht geregeld", zegt Van Kuik. Hij vindt dat sommige werknemers hem ook niet netjes te woord hebben gestaan. Hij vond zijn appartement vanwege metrostation Kraaiennest en een supermarkt in de buurt ideaal, maar door de vele problemen met de lift wil hij verhuizen. Hij zou deze week nieuwe woning gaan bezichtigen."Maar ik kan niet. En dat vind ik toch wel... mag ik het woord belazerd gebruiken?" Geen reactie Verhuurder ERESM wil, ondanks meerdere verzoeken deze en vorige week, niet tegenover AT5 op de situatie te reageren. De directie wilde niet aan de telefoon komen en vroeg vragen op de mail te zetten, maar heeft twee mails onbeantwoord gelaten.
Lees verder