MKB Amsterdam noemt weghalen P+R-terreinen 'onbegrijpelijk en onverstandig'

MKB-Metropool Amsterdam vindt het onbegrijpelijk dat de gemeente het aantal P+R-plekken in de stad vermindert. Volgens de belangenbehartiger van ondernemers zouden de bestaande terreinen juist uitgebreid moeten worden door de hoogte in te gaan.  Vice-voorzitter Guido Frankfurther vindt dat de gemeente nu een verkeerd signaal geeft. "Over veel zaken zijn we het met wethouder Van der Horst eens, maar het afromen van de P+R’s vinden we buitengewoon onverstandig. In alle beleidsstukken van de gemeente worden de P+R-terreinen als één van de belangrijkste bouwstenen genoemd van het autoluwe beleid in de binnenstad en daarbuiten." Wethouder Van der Horst liet deze week aan AT5 weten dat ze juist wil dat automobilisten veel verder weg parkeren, zoals in Hoorn, Sassenheim of Hoofddorp. Frankfurther vraagt zich af of dat realistisch is. "Of die gemeenten bereid zullen zijn grote stukken grond op te offeren voor een Amsterdams probleem, is maar zeer de vraag." Volgens hem zou de gemeente juist verdiepingen aan moeten leggen op de P+R-terreinen in de stad. Hij noemt daarbij metrostation Noord en station Sloterdijk, 'waar de parkeerdruk onacceptabel groot is'. Verder pleit MKB-Metropool Amsterdam voor het gebruiken van de parkeergarages op de Zuidas in het weekend, die garages zouden dan 'grotendeels leeg' zijn. Tekst gaat verder onder de foto. Frankfurther erkent wel dat er meer P+R-plekken in omliggende gemeenten nodig zijn. Als die plekken dan goedkoper zijn dan in de stad zelf, kunnen automobilisten volgens hem mede op basis daarvan kiezen waar ze willen staan. Honderden plekken weg Sinds deze week is P+R-terrein Zeeburg 1, goed voor 202 parkeerplekken, gesloten. In Noord gaan daarnaast parkeerplekken verdwijnen bij P+R Noord. Het totaal gaat daar van 440 plekken, naar 220 in 2026. Verder heeft de gemeente aangegeven op den duur de P+R bij Boven 't IJ te zullen sluiten.  Van der Horst zei verder dat ze wel achter het opheffen van de P+R-plekken staat. Ze noemde het 'helemaal niet zo autoluw' om mensen 'aan te moedigen' met de auto naar Amsterdam te komen.   

Lees verder