Niet kunnen verduurzamen door stroomtekort: realiteit voor bedrijven in Amsterdamse haven

Het stroomnet in Amsterdam raakt vol, en dat betekent dat het nog tot zeker 2030 heel lastig is om nieuwe stroomtoevoer mogelijk te maken voor bedrijven die willen verduurzamen of meer elektriciteit nodig hebben voor uitbreiding. Voor bedrijven in het Amsterdamse havengebied is het wachten totdat het echt niet meer gaat.  Het hele havengebied wordt aan twee kanten van stroomtoevoer voorzien. Gebiedsbestuurder Gem Beemsterboer vergelijkt het met een camping: "Er zijn heel veel campers en tentjes die stroom nodig hebben, en de hoeveelheid stroom wordt steeds groter. Maar de toevoer blijft hetzelfde en kan niet uitbreiden." Het gebied heeft honderden bedrijven van groot tot klein die bezig zijn met verduurzaming. Eén van die bedrijven is DHL. De bezorgdienst moet helemaal verduurzamen, dat is een wens van de bezorger zelf, maar is ook een vereiste van de gemeente Amsterdam; de stad moet uitstootvrij zijn binnen een paar jaar. Verduurzamen zonder stroom? De kleinere bezorgbusjes rijden al volledig elektrisch, maar voor de grote vrachtwagens moet er opgeschaald worden in laadpalen en dus in elektriciteitsverbruik. Maar met het huidige aanbod kan dat niet door een stroomtekort: "Ik denk dat we nog tien keer zo'n grote aansluiting nodig hebben om alles te elektrificeren", zo vertelt Renz Bassant. Een van de buurbedrijven is Holthausen. Het bedrijf draagt bij aan verduurzaming door de verkoop van waterstof als brandstof. Bij hun tankstations kan waterstof voor personenauto's en vrachtwagens worden getankt. En precies een bedrijf dat aan verduurzamen doet, kan zelf dus niet verduurzamen. Bijvoorbeeld vuilniswagens van de gemeente zouden op waterstof kunnen rijden. Het maakt de wagens groener en zorgt voor lichtere auto's. "Waterstoftanks zijn minder zwaar dan grote accu's, en dat is belangrijk voor de oude kades waar ze overheen moeten rijden", aldus Beemsterboer. De waterstof wordt op dit moment vanuit Groningen naar Amsterdam gehaald, omdat het elektriciteitstekort ervoor zorgt dat er hier geen electrolysers, de nodige waterstofgeneratoren, kunnen worden geplaatst. "Terwijl er hier een paar honderd meter vandaan windmolens staan waar de energie die nodig is zo van kan worden afgetapt." Samenwerken met de buren Samen met de gemeente en netbeheerders Liander en Tennet zijn ondernemers in het havengebied aan het kijken hoe er kortetermijnoplossingen kunnen worden gevonden.  Tennet en Liander zijn de netbeheerders van de energie in de stad. De bedrijven geven contracten uit voor energieverbruik. Tennet: "Het overvolle net vinden we ontzettend vervelend voor ondernemers. De vraag naar elektriciteit is zo erg toegenomen dat we het niet kunnen bijbenen en we achter de feiten aanlopen." De beheerder vraagt ondernemers om stroomverbruik over de dag heen uit te smeren. En dat vraagt ook Liander van de klanten: "Wij moedigen bedrijven aan de mogelijkheden samen met ons te onderzoeken." DHL heeft net een nieuw contract waarin ze meer energie mogen gebruiken, maar wel alleen tijdens 'daluren'. "Dat helpt wel iets", denkt Bassant. "Maar het is uiteindelijk geen blijvende oplossing. Daar hebben we echt meer van het net voor nodig." Volgens havenbestuurder Beemsterboer is het best mogelijk om samen te werken, maar moet het niet te ver gaan: "Samen energie verbruiken maakt je ook afhankelijk van je buren, en die moet niet te groot worden."

Lees verder