Nieuwe dienstregeling NS: meer treinen van Schiphol naar Amsterdam CS, Bijlmer Arena beter bereikbaar
In de nieuwe dienstregeling van de NS voor 2025 moeten er meer treinen tussen Schiphol, Station Lelylaan en Amsterdam Centraal Station rijden. De Airport Sprinter gaat rijden vanwege de werkzaamheden op CS. Ook moeten er meer treinen gaan rijden bij Bijlmer Arena, om zo de bereikbaarheid van het station te verbeteren. Het Centraal Station in Amsterdam wordt de komende jaren flink onder handen genomen. Door de werkzaamheden zullen steeds een aantal perrons niet beschikbaar zijn. Nu is dat rond perron 1 en 2, maar dat verschuift langzaam naar de IJ-kant van het station. Om toch te zorgen dat Schiphol en Hoofddorp goed bereikbaar blijven vanaf CS introduceert de NS de 'Airport Sprinter'. Deze trein moet iedere 7,5 minuut gaan rijden tussen Amsterdam Centraal, Schiphol en Hoofddorp. De trein komt ook langs Station Lelylaan, waardoor de verbinding tussen het kleine station in Amsterdam Nieuw-West en Amsterdam Centraal stukken beter moet worden. Nu pendelt de trein vier keer tussen de twee stations, met de nieuwe dienstregeling moet de acht keer worden. In één uur kunnen reizigers vanaf de Lelylaan in 2025 tien keer de trein pakken naar Schiphol: acht keer vanuit CS en twee keer per uur vanuit Zaandam. Bijlmer Arena beter bereikbaar Met de nieuwe dienstregeling wil de NS ook de bereikbaarheid van station Bijlmer Arena verbeteren. De zogenoemde 'tienminutentrein', die om de tien minuten vertrekt, tussen Schiphol en Arnhem moet van maandag tot en met donderdag de hele dag gaan rijden, nu is dat nog niet het geval. De trein komt onder andere langs Bijlmer Arena en Utrecht Centraal, de trein vanaf Schiphol naar Rotterdam blijft ook de gehele dag rijden. Het station in Amsterdam-Zuidoost moet daardoor voor een groot gedeelte van het land veel beter te bereiken zijn. Rond de Arenaboulevard zit de Johan Cruijff Arena, de Ziggo Dome en de Afas Live. Als er wordt gevoetbald in de Arena en er zijn twee evenementen op hetzelfde moment, kan het op de boulevard ontzettend druk worden. Er wordt dan vaak aangeraden om met de trein te komen, maar ook om goed in de gaten te houden wanneer de laatste trein vanaf Bijlmer Arena vertrekt. Dat is in de huidige dienstregeling namelijk voor middernacht. Tijdens het concert van Madonna in de Ziggo Dome, die veel te laat begon, moesten bezoekers eerder weg om de laatste trein te halen. Hogesnelheidslijn straks niet meer naar CS De NS heeft ook plannen om de hogesnelheidslijn - tussen Breda, Rotterdam, Schiphol Airport en CS - niet meer te laten stoppen bij Centraal. De trein doet dat nu nog wel, maar dat gaat straks station Zuid worden. In de toekomst wil NS deze treinen namelijk door laten rijden naar Groningen of Leeuwarden. De trein richting België verplaatst daardoor straks naar Amsterdam-Zuid. Het plan kan nog niet volledig worden uitgerold met de dienstregeling van 2025, door de snelheidsbeperkingen op de hogesnelheidslijn en doordat het huidige tempo van het uitrollen van de nieuwe 'Wesp'-intercity dat niet gaat redden. De verplaatsing van CS naar Zuid gaat wel door, de trein rijdt voorlopig dan nog door naar Almere en Lelystad of naar Hilversum en Amersfoort. Meer treinen Daarnaast heeft de NS de plannen om meer treinen te laten rijden in de spits, de avonden én de weekenden. Zo moeten de treinen tussen CS en Almere en tussen CS en Woerden bijvoorbeeld weer ieder kwartier gaan rijden en wordt de trein tussen Centraal, Haarlem, Leiden en Den Haag verlaat tot 00.30 uur en vertrekt ook elk kwartier. Ook moeten de eerste treinen van de dag weer eerder gaan rijden.
Lees verder