Nieuwe regels horeca: snackbars uur eerder dicht en verplichte terrasvergunning

Voor horeca in de stad gaan andere regels gelden. Horecazaken krijgen daarom binnenkort een nieuw 'label', wat impact gaat hebben op openingstijden en er komt ook een strengere vergunningsplicht voor terrassen. Volgens de gemeente moet dit de leefbaarheid in de stad bevorderen. In 2024 telde Amsterdam ruim 4500 zelfstandige horecabedrijven. Volgens burgemeester Femke Halsema maakt de horeca de stad, maar brengt het knelt soms ook met het leefbaarheidsgevoel van bewoners. "De afgelopen jaren is de druk op de openbare ruimte toegenomen, mede door de groei van toerisme en de aantrekkingskracht die onze stad wereldwijd uitoefent. Bewoners in drukke gebieden ervaren soms hinder van nachtelijk rumoer, volle straten en een veranderend straatbeeld." Om die leefbaarheid te verbeteren besloot de gemeente in 2018 om een nieuw beleid op te stellen voor de horeca. Door wat vertraging vanwege de coronapandemie is dat nieuwe beleid nu door het stadsbestuur gepresenteerd. De manier waarop de gemeente naar de horecazaken kijkt gaat veranderen en daarmee ook de regels voor sommige zaken. Ook valt het terrassenbeleid nu onder het horecabeleid met een nieuwe vergunning.  Zaak krijgt een 'label' Tot nu toe werkte de gemeente in bestemmingsplannen met algemene horeca-typeringen, zoals een restaurant of een café, maar dat gaat de gemeente niet meer gebruiken. Vanaf nu krijgt een zaak een 'label' voor een van de vier zwaartecategorieën: licht, regulier, middelzwaar en zwaar. De gemeente maakt de overstap naar dit nieuwe systeem om beter in kaart te kunnen brengen wat voor invloed de activiteiten op de leefomgeving hebben voor bewoners.  Ook de bestaande horecabedrijven, die nu zijn ingedeeld op types, krijgen zo'n label van de gemeente. De zaken kunnen wel blijven zitten waar zij op dit moment zijn gevestigd, ook als zij straks worden omgezet naar een zwaardere categorie. Wel kan het voor verandering zorgen in de openingstijden, die worden namelijk in het nieuwe beleid bepaald per zwaartecategorie.  Snackbar uur eerder dicht In het huidige beleid worden openingstijden bepaald door de Algemene Plaatselijke Verordening (APV), regels die de gemeente op kan zetten voor zaken en gebieden. Daardoor kan een café in Oost langer open zijn dan in het Wallengebied. Met de komst van de nieuwe labels, worden ook de openingstijden voor de horecazaken aangepast. De vuistregel: hoe zwaarder de categorie, hoe langer de openingstijden. Wel blijft de burgemeester de bevoegdheid houden om via de APV openingstijden te beperken. Voor lichte horeca is de sluitingstijd 22.00 uur, dat geldt voor de hele week. Reguliere horeca en middelzware horeca moeten doordeweeks om 01.00 uur dicht, in het weekend mag middelzwaar tot 03.00 en regulier 02.00 uur. Daardoor moet de snackbar een uur eerder dicht dan dat nu is toegestaan. "Dat voorkomt dat restaurants in de late avond een andere functie krijgen waar nieuwe bezoekers op af komen wat reuring in de buurt kan veroorzaken", zo legt de gemeente de aanpassing uit. De nieuwe openingstijden gaan begin 2026 in, maar er geldt wel een overgangstermijn van twee jaar.  De zogenoemde 'avondzaken', die nu doordeweeks tot 03.00 en in het weekend tot 04.00 uur open mogen zijn, behouden wel hun openingstijden. Dat zijn zo'n 150 locaties. Het gaat met name om cafés in het centrum rond het Rembrandt- en Leidseplein. Maar ook diverse (eet)cafés in Oost, West en Zuid en enkele in Noord en Nieuw-West. Fastfoodzaken, maar ook cafés en bars, kunnen straks wel twaalf keer per jaar een ontheffing aanvragen om langer open te kunnen blijven. Voor cafés moet daar wel zes dagen tussen zitten. Overige horeca kunnen maximaal vijf keer per jaar zo'n ontheffing aan vragen.  Nieuwe terrasvergunning Ook voor terrassen gaan er in de nieuwe plannen dingen veranderen. Volgens de gemeente zit er namelijk ook een keerzijde aan de voor veel Amsterdammers favoriete plekjes in de zomer. Het neemt veel van openbare ruimte in en de terrassen kunnen zorgen voor overlast, van rokers of lawaai. Om de effecten van het terras, waaronder ook het stemgeluid, goed te kunnen beoordelen, komt er een verplichte omgevingsplanvergunning voor terrassen. Deze nieuwe vergunning is nodig als een ondernemer een terras wil aanleggen en bepaalt of een terras mogelijk is en hoe groot deze dan mag zijn. Voor bestaande terrassen gaat er nog niets veranderen. Als een ondernemer een terras wil wijzigen, dan is de nieuwe vergunning wel nodig.  De uiterlijke sluitingstijden voor terrassen blijven wel hetzelfde. In de zomer is dat om 01.00 uur doordeweeks en 02.00 uur in het weekend, in de winter is het om middernacht. Binnen deze tijden kunnen door de stadsdelen gebieden aangewezen worden waar vroegere tijden gelden.  Wat wel gaat veranderen zijn de 'tropische terrassen' in het centrum. Bij tropisch weer mogen terrassen uitwaaieren en mogen horecabedrijven zonder terrasvergunning dan een klein terras plaatsen. Vanwege de drukte in de stad houdt die regeling op met bestaan.  De gemeenteraad moet nog wel over de plannen van het stadsbestuur stemmen. Tijdens de raadsvergadering van 5 maart wordt er overgestemd. Over twee weken worden de plannen eerst besproken. 

Lees verder