Nieuwe rubrieken en een fris uiterlijk: de daklozenkrant wil vanaf nu verjongen

Een kleiner formaat en ander kleurgebruik, het zijn een paar voorbeelden van aanpassingen van de Z-krant na een make-over. Het doel is volgens hoofdredacteur Karin Stroo om serieuzer genomen te worden: "Niet dat we onze oude doelgroep kwijt willen, maar de verjonging willen we erbij." James is al ongeveer een jaar verkoper en is positief over de nieuwe stijl. Al vanaf 1995 bestaat de Z-krant, de Amsterdamse straatkrant die driewekelijks verkocht wordt door dak- en thuislozen. De kranten worden verkocht voor de ingang van een supermarkt of op een andere drukke plek. Ongeveer 8.000 exemplaren per drie weken worden er door de hele stad heen verkocht door ongeveer 140 mensen. Elke verkoper runt een eigen kleine onderneming. Het concept is simpel: ze kopen de krant in voor 1,60 euro op het distributiepunt in de Tweede Oosterparkstraat, en brengen deze tegenwoordig vervolgens voor drie euro aan de man. Zo verdienen de ondernemers een bescheiden inkomen. De make-over van de krant is gelijk zichtbaar. Het kleinere formaat is handiger volgens de verkopers. Eerder moest de krant van A3-formaat namelijk dubbelgevouwen verkocht worden. Zo zag je niet in een oogopslag de gehele voorpagina. Toen James iets meer dan een jaar geleden in Amsterdam kwam, wilde hij graag iets doen. Een vriend van hem tipte deze krant, waarna hij ervoor is gaan werken. Hij verkoopt in een weekend vaak tien à twaalf exemplaren: "Ik zie vaak mensen die niet zo blij zijn, dan lach ik naar ze en groet ik ze." Een serieuze ondertoon Maar ook de prijs is hoger geworden: "Alles wordt duurder, dus dit helaas ook", vertelt de hoofdredacteur. Daarnaast zijn er een paar nieuwe vaste rubrieken bijgekomen. Eén van die rubrieken is 'Een vak apart', waarin bijzondere beroepen worden besproken. Wat veel mensen niet weten is hoe belangrijk het is om die krant ook daadwerkelijk mee te nemen en niet alleen geld te geven aan de verkoper. Verkoper James: "Ze komen vragen of ik alleen verkoop of bedel voor geld of zoiets." En dat ziet ook Stroo. Ze benadrukt dat geld geven natuurlijk mag, maar de krant moet ook meegenomen worden. "Want anders komen de verkopers geen nieuwe kranten kopen. Op die manier kunnen wij niet voortbestaan."  De twee hopen dat de vernieuwde krant bijdraagt aan de verkoop: "Het moet nog blijken, maar ik denk dat het lukt", aldus de hoofdredacteur.

Lees verder