Ondanks bezorgde buurt en negatief rapport zet gemeente Amsterdam fietspad aan Dijksgracht door
De plannen van de gemeente om een fietspad aan te leggen op de Dijksgracht tot aan Oostenburg kan wat veiligheid betreft op weinig begrip rekenen van omwonenden. De bewoners, afkomstig van de omgeving Dijksgracht en Kattenburgerstraat, vrezen dat er ongelukken gaan gebeuren. De nieuwe fiets- en wandelroute komt tussen de Kattenburgerstraat en de VOC-kade, langs het spoor bij de Oostelijke Eilanden. Ook zullen er ligplaatsen voor boten aangelegd worden langs de kade van de Dijksgracht Oost, bij het spoor. Angst voor ongeluk De bewoners snappen dat er vanuit Oostenburg wordt gekeken naar een verbinding met de rest van de stad, maar staan niet achter de huidige vorm. Bewoner Emily: "Het is niet de vraag of er iemand wordt aangereden of doodgereden, maar wie? En dat vind ik heel luguber. " Momenteel zien buurtbewoners al problemen op het kruispunt, maar als daar een doorgaande weg voor fietsers en de daarbij behorende drukte bij komt, vrezen ze een structureel onveilige situatie. "Politiek is afwegingen maken en ze willen kennelijk dat fietspad en dat kan ik ook begrijpen", aldus Petra Catz van buurtorganisatie 1018. "Dat moet je dus afwegen tegen: wat betekent het als je dat doet. Afwegen tegen de geconstateerde onveiligheid van dit project." Onafhankelijk onderzoek Naast hun eigen observaties schakelden ze een onafhankelijk onderzoeksbureau in. Ook de gemeente stemde in met onderzoek. De conclusie van onderzoeksbureau Verkeersatelier: dit ontwerp gaat een verhoogd verkeersrisico opleveren. Volgens omgevingsmanager John-Paul Zigenhorn worden de aanbevelingen uit het rapport grotendeels overgenomen en is er oor voor de zorgen van bewoners. De conclusie van het onderzoek dat de onveiligheid, ook met aanpassingen, groeit en de zorgen van bewoners zijn niet genoeg voor de gemeente om ervan af te zien. "Ik denk dat we een ontwerp hebben wat op heel veel punten heel veilig is", aldus Zigenhorn. "Er is geen enkel kruispunt in Amsterdam risicoloos. Er zit ook een stuk gedrag bij. We gaan de situatie na aanleg goed monitoren, mochten er nog dingen zijn die we nu niet voorzien, dat we die alsnog kunnen aanpassen." 'Het gaat mis' Onbegrijpelijk vindt bewoner Emily. "Als je iets kan voorkomen is dat zoveel beter dan genezen. Je kunt dit niet gewoon maar uitproberen, zoals ze nu zeggen. Je kan dit niet aanleggen en kijken wat er gebeurt, want het gaat echt mis." Aanpassingen Wat te zien is op de huidige impressie die op website van de gemeente staat, voldoet niet aan het ontwerp dat nu op tafel ligt. De rijbaan wordt onder andere smaller gemaakt en ook het middenstuk voor fietsers krijgt rode klinkers in plaats van grijs asfalt, waardoor duidelijker wordt dat deze plek alleen voor fietsverkeer bedoeld is. Toch is dat niet genoeg volgens Petra Catz. "Het probleem is: je kunt niet goed iets verbeteren", legt ze uit. "De brug kan niet anders, het viaduct kan niet anders. De marge waarop je iets kan doen is minimaal, dus ik snap niet waarom ze zich zo vastbijten in dat het fietspad er moet komen. " Vanavond vergadert de stadsdeelcommissie over het ontwerp en hieruit zal een advies volgen aan het stadsbestuur. Zij nemen vervolgens een definitief besluit.
Lees verder