Ondernemers vrezen naderende emissievrije zone: "Ik word zwetend wakker"

Over exact twee maanden is het zover: dan gelden er in het centrum van Amsterdam nieuwe, strenge uitstootregels voor bedrijfswagens. Dat betekent schonere lucht voor centrumbewoners, maar grote zorgen om de toekomst bij marktlieden. "Wij zijn geen winkeliers, we hebben niet het grote geld om een nieuwe bus kopen." Vanaf 1 januari 2025 mogen bedrijfswagens ouder dan 15 jaar de zogenoemde emissievrije zone niet meer in. In 2028 mogen alleen volledig elektrische bestelbussen nog het centrum van Amsterdam binnenrijden. Het besluit van de gemeente leidt tot zorgen onder ondernemers. Marktkoopman Tony Benson uit Amsterdam-Zuidoost slaapt er slecht van, vertelt hij. Na 14 jaar vreest hij dat zijn dagen als ondernemer op de Nieuwmarkt geteld zijn. "Het is een nachtmerrie, als ik eraan denk in mijn slaap word ik zwetend wakker", vertelt Benson. "Ik heb geen idee hoe ik het moet aanpakken." De bus waarmee hij zijn marktwaar vervoert mag per 1 januari de stad niet meer in. Geld voor een nieuwe bus heeft hij niet. "Wij zijn van de markt, wij hebben niet het grote geld zoals een grote winkelier", aldus Benson. "Straks ben ik werkloos. Zo hard is het." Marktkooplieden in problemen De Centrale Vereniging Ambulante Handel (CVAH) ziet dat veel marktondernemers dezelfde zorgen delen. "Na landelijk onderzoek zou 80 procent van onze ondernemers niet verder kunnen met hun onderneming", aldus voorzitter Louise Wesselius. Maar uit een berekening van de gemeente zou blijken dat ongeveer een kwart van de marktkooplui geen toegang meer heeft tot de vrije uitstootzone na 2025.  "De invoer gaat te snel. Wij zijn tenslotte ook niet in een paar jaar van een handkar of paard en wagen naar de grote bussen en vrachtauto overgegaan." Dat de gemeente Amsterdam per 1 januari 2025  over zou gaan op een zero-emissie zone is sinds oktober 2019 bekend. 'Pas vijf procent ondernemers helemaal klaar' Volgens retailexpert Hans van Tellingen is de groep winkeliers die voorbereid is op het nieuwe jaar nog klein. "Het betreft 3 tot 5 procent van de ondernemers, dat is dus heel erg weinig", geeft hij aan. De grote ketens kunnen de investering dragen, de kleinere zaken niet, denkt Van Tellingen. "Natuurlijk, stimuleer schone busjes. Maar dwing een winkelier niet, of dwing een leverancier niet om nu meteen al nieuwe elektrische busjes te gaan aanschaffen." Tekst gaat verder onder de afbeelding. Tegelijkertijd zijn er andere uitdagingen. Vaklui investeren nog niet in elektrische voertuigen omdat deze nog niet voldoen: bouwvakkers zien dat de dieselvoertuigen bijvoorbeeld veel meer trekvermogen hebben dan elektrische. Andere ondernemers willen wel investeren, maar hebben een aantal jaar geleden nog gekozen voor een dieselbus. Dat geldt ook voor Mark Vleeshakker, die met een audiovisueel verhuurbedrijf in Wormerveer is gevestigd.  Geschikt wagenpark Bijna de helft van zijn werk doet hij in Amsterdam, veelal in de binnenstad. Hij heeft geen acute problemen, want zijn wagenpark bestaat voornamelijk uit bestelbussen die nog tot 2028 de binnenstad in mogen. Maar een volledig elektrisch wagenpark is praktisch niet mogelijk, zegt Vleeshakker.  "Op dit industrieterrein is het sowieso een uitdaging met stroom", legt hij uit. "Met dat in gedachte is het voor ons nog niet haalbaar. Al zou ik het willen, dan kan het niet." 'Leefomgeving inwoners verbeteren' De gemeente Amsterdam laat in een reactie aan NH Nieuws weten nog steeds achter de plannen te staan. "Uiteindelijk voeren we de zones in om de leefomgeving voor onze inwoners te verbeteren", aldus een woordvoerder van verkeerswethouder Melanie van der Horst. "Veel ondernemers hebben al grote stappen gezet, maar wij hebben natuurlijk aandacht voor kleine ondernemers voor wie de overgang naar elektrisch niet zo makkelijk is. Waar faillissement dreigt kunnen ondernemers een ontheffing krijgen en we willen ervoor zorgen dat zij de ruimte krijgen om op een voor hun werkbare manier over te gaan op uitstootvrij vervoer. De komende maanden houden we goed in de gaten hoe het gaat met de invoering van de uitstootvrije zones, uiteraard in nauwe samenwerking met het ministerie en de branche."

Lees verder