Ouderenvervoer kan moeilijk uitbreiden: "Krijgen maar geen laadpunt van woningcorporatie"

Even langs de bakker of een afspraak bij het ziekenhuis: vrijwilligers van De Gouden Karren in Osdorp rijden ouderen rond die zonder vervoer niet van A naar B kunnen komen. Ze gaan uitbreiden, maar er is één probleem: ze krijgen van de woningcorporatie geen oplaadpunt in de garage om hun karretje 's nachts op te laden. Daardoor kunnen ze minder mensen helpen dan nodig. De shuttleservice is sinds afgelopen januari actief en heeft al ruim 400 ritten verzorgd. Bewoners die hier gebruik van willen maken kunnen bellen en worden rondgereden op maandagen en dinsdagen. ''We krijgen veel meer verzoeken binnen dan dat we eigenlijk aankunnen,'' vertelt Mohamed El Adel, coördinator van De Gouden Karren. En dus gaan ze uitbreiden naar vijf dagen per week vanaf komend jaar. De dienst hoort bij een buurthuis en op dit moment staat het karretje 's nachts in de garage onder het complex waarin het buurthuis zit. 's Nachts heeft het wagentje elektriciteit nodig om op te laden voor de volgende dag, maar daar zit een probleem: het wagentje mag niet opgeladen worden aan de stopcontacten in de garage. Volgens woningcorporatie Stadgenoot is dit omdat er nog geen duidelijk beleid is wat betreft de brandveiligheid voor zulke karretjes. Ook elektrische auto's kunnen daardoor niet zomaar opladen in de garage. El Adel merkt dat de shuttleservice erg belangrijk is in de buurt, bijvoorbeeld voor mevrouw Emanuel. Zij moet naar de huisarts en is door een ongeluk al lange tijd slecht ter been. "Ik kan het openbaar vervoer niet gebruiken door de hoge op- en afstappen."  Omdat de batterij van het karretje niet lang mee gaat, wordt 'ie elke ochtend nog even opgeladen aan een verlengsnoer vanuit de gang van het buurthuis. Als Mohamed dan terugkomt moet hij het autootje meteen weer opladen. Hierdoor kunnen ze niet altijd komen als ze een belletje krijgen. ''Vorige week stonden we ook opeens stil tijdens een ritje, omdat de accu leeg was. Uiteindelijk hebben we die mevrouw maar teruggebracht met een privéauto, maar dat wil je natuurlijk echt voorkomen." Stadgenoot snapt de behoefte aan de wagentjes en ziet het belang voor de buurt. "Op dit moment kunnen we alleen geen toezegging voor een stopcontact doen. We onderzoeken hoe we laadpunten kunnen realiseren, waarbij we onder andere rekening houden met brandveiligheidseisen." Alle scootmobielen die nu wel een stopcontact in de garage hebben gekregen, kregen dat voordat er nieuwe regels moesten komen. "Maar volgens mij is het niet zo heel moeilijk om een nieuw stekkerpunt te maken", aldus El Adel. Voor nu blijft hij maar zijn haspel uitrollen om iedere ochtend stroom vanuit binnen door te trekken, "Want andermans stroom zomaar jatten doe ik niet. Hopelijk komt er dan een oplossing voor dit probleem, want ik hoop dit nog lang te kunnen doen."

Lees verder