Parkeerplaatsen moeten wijken voor touringcars, Amsterdammers zijn woest
Bewoners van de Derde Helmersstraat in Amsterdam zijn des duivels vanwege een nieuwe halte voor toeristenbussen. Twee touringcars kunnen straks tegelijkertijd hun reizigers afzetten op de Nassaukade, maar daar moeten wél 24 parkeerplaatsen voor wijken. "Dit tast onze leefbaarheid aan." "Het is nu al lastig om hier je auto kwijt te kunnen", begint bewoner van de Nassaukade Wouter Kromkamp. De Singelgracht, het water waar de Nassaukade aan ligt, is precies de grens tussen het centrum en West. "In het centrum betaal je 6,50 euro per uur, en dat weet men. Daarom parkeert nu iedereen al hier en met 24 plekken minder wordt dat probleem alleen maar groter." De 24 plekken die verdwijnen moeten dus plaats maken voor twee grote toeristenbussen tegelijkertijd. En naast parkeren is ook de leefbaarheid van de bewoners in gevaar, denken zowel Wouter als zijn buurman Victor Corbey. "Stilstaande bussen met ronkende motoren is niet echt goed voor de luchtkwaliteit hier, en het levert veel congestie op." Daarmee doelen de heren op de verkeersopstopping die volgens hen wordt veroorzaakt als wandelaars, fietsers, auto's én bussen met tientallen toeristen door dezelfde straat moeten. Een laatste punt is het uitzicht dat versperd wordt wanneer twee dubbeldekkerbussen per keer op de parkeerplekken komen te staan. "Bewoners die nu een mooi uitzicht hebben op al dit groen, krijgen straks een muur aan touringcars", aldus Wouter. Not in my frontyard "Het is gewoon complete onzin", gaat Wouter door. Zijn buurman vult hem aan: "Ik denk dat we inmiddels al wel voldoende functies van heb centrum hebben overgenomen. Op een gegeven moment ben je daar wel een keer klaar mee." Daarmee doelt hij onder andere op het verplaatsen van de busroutes vanaf de Marnixstraat naar hun straat van een tijd terug. De mannen snappen dat de touringcars straks ergens hun haltes moeten hebben, maar hebben een betere oplossing voor ogen: de Appeltjesmarkt. "Het grote plein waar nu al bushaltes zijn heeft zo veel ruimte over, daar rijden zelfs al bussen en de trams van en naar het centrum stoppen daar", vertelt Wouter als we erheen gaan. Het probleem: de Appeltjesmarkt valt officieel onder het centrum, waar de touringcars dus juist worden geweerd. De gemeente laat weten dat het gaat om een pilot die in april start. Een jaar lang zal worden gemonitord hoe het gaat op de Nassaukade en hoeveel bussen er gebruik van maken. "We kennen de zorgen uit de buurt en daarom organiseren we binnenkort een informatieavond voor de buurtbewoners", laat een woordvoerder weten.
Lees verder